SEMINAR
NAFAS BARU MENJELANG RAMADHAN
KAITAN MEROKOK DENGAN KUALITI IMAN KE
ATAS UMAT ISLAM
Anjuran:
Pusat Islam, Kampus Kesihatan,
Universiti Sains Malaysia,
Kubang Kerian,
Kelantan.
Pada:
19 Ogos 2009 – 28 Sya’ban 1430
Catatan:
Al-Faqir IlaLlah,
بسم الله الرحمن الرحيم
إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله
من شرور أنفسنا وسيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له،
وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله، أما بعد.
Ramadhan dan Perubahan:
{ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي
أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ
[ [البقرة:
185]
Maksudnya: {Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya
diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan
mengenai petunjuk itu dan pembeza (di antara yang hak dan yang batil)}.
[Al-Baqarah: 185]
Allah I telah menjadikan bulan Ramadhan sebagai satu bulan yang
mulia berbanding bulan-bulan yang lain dengan beberapa kelebihan dan
keistimewaan, antaranya ialah:
·
Syurga dihias setiap hari pada bulan Ramadhan.
·
Syaitan-syaitan dibelenggu sepanjang bulan Ramadhan.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ
مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ صُفِّدَتْ الشَّيَاطِينُ وَمَرَدَةُ الْجِنِّ، وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ
النَّارِ فَلَمْ يُفْتَحْ مِنْهَا بَابٌ، وَفُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ فَلَمْ
يُغْلَقْ مِنْهَا بَابٌ، وَيُنَادِي مُنَادٍ: يَا بَاغِيَ الْخَيْرِ أَقْبِلْ، وَيَا
بَاغِيَ الشَّرِّ أَقْصِرْ، وَلِلَّهِ عُتَقَاءُ مِنْ النَّارِ، وَذَلكَ كُلُّ لَيْلَةٍ))
[رواه
الترمذي، "حسن" صحيح الجامع] .
Maksudnya:
“Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi saw telah bersabda: “Apabila masuk
malam pertama bulan Ramadhan, dirantai/dibelenggu para syaitan dan jin yang
nakal. Ditutup pintu-pintu neraka, tidak dibuka walau satu pintu dan dibuka
pintu-pintu syurga tidak ditutup walau satu pintu dan. Dan ada penyeru yang
akan menyeru: ’Wahai golongan yang inginkan kebaikan ayuhlah (melakukannya) dan
wahai golongan yang mahukan kejahatan berhentilah”. Tersenarai di sisi Allah nama-nama hamba-Nya yang bebas
daripada api neraka pada setiap malam” (HR Tirmizi)
Para ulama berbeza pendapat tentang
maksud dibelenggu para syaitan. Ibn Hajar al-‘Asqalani menukilkan dari
al-Halimiy yang menyatakan maksud dibelenggu itu mengandungi makna para syaitan
tidak dapat sampai melakukan fitnah kepada umat Islam sepertimana diluar bulan
Ramadhan disebabkan umat Islam menyibukkan diri dengan berpuasa yang berperanan
melemahkan syahwat, demikian juga mereka sibuk dengan membaca al-Quran dan
berzikir.
Syeikh ‘Atiyyah Saqr menyebut
beberapa ulama yang mensyarahkan hadith ini menyatakan yang dimaksudkan
dibelenggu ini ialah tidak dapat menguasai orang-orang yang benar-benar
berpuasa dengan puasa yang sebenarnya, dengan meraikan setiap adab-adab
termasuk memelihara lidah, pandangan dan semua anggota dari melakukan maksiat
sebagai memenuhi sabda Nabi saw:
Maksudnya: “Sesiapa yang tidak
meninggalkan perkataan bohong dan perbuatan yang keji, maka Allah tidak ada
hajat kepada makanan dan minuman yang ditinggalkannya.” (HR al-Bukhari)
Sebahagian ulama yang lain pula berpendapat maksud para
syaitan yang dibelenggu itu ialah sebahagian syaitan yang degil/melampau,
adapun selain daripadanya tidak dibelenggu. Inilah yang dinyatakan di dalam
hadith: Maksudnya: “Dibelenggu padanya (Ramadhan) syaitan-syaitan yang degil/melampau.”
Maka dibelenggu syaitan itu adalah perumpamaan melemahkan syaitan dalam
menyesatkan umat Islam dan menghiasi syahwat mereka.
·
Pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup.
·
Terdapat pada bulan ini Lailatul Qadar yang mana ianya lebih baik
daripada seribu bulan. Sesiapa yang tidak mengambil peluang untuk membuat
kebaikan dan beramal padanya maka dia telah melepaskan semua peluang kebaikan.
·
Pada setiap malam Ramadhan tersenarai di sisi Allah nama-nama hamba-Nya
yang bebas daripada api neraka.
Sabda Rasulullah r:
((كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ، الْحَسَنَةُ عَشْرُ
أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَة ضِعْفٍ، قَالَ اللهُ U: إِلا الصَّوْمَ؛ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ، يَدَعُ
شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِنْ أَجْلِي. لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ
فِطْرِهِ، وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ. وَلَخُلُوفُ فِيهِ أَطْيَبُ عِنْدَ
اللهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ)) [مسلم:
1151]
Maksudnya: “Setiap amalan anak Adam
itu digandakan pahalanya, satu kebaikan seumpama sepuluh, hingga 700 kali
ganda. Allah berfirman (dalam hadis qudsi): Kecuali puasa, sesungguhnya ia
adalah untuk Aku dan Akulah yang akan memberikan ganjarannya. Dia meninggalkan
syahwatnya, makanannya kerana Aku. Bagi orang-orang yang berpuasa dua
kegembiraan, kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika bertemu
dengan Tuhannya, dan bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada bau
kasturi di sisi Allah.” [HR: Muslim
dari Abu Hurairah t]
Sabda Rasulullah r:
((مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ
مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)) [متفق عليه]
Maksudnya: “Sesiapa yang berpuasa
pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan Ihtisab (mengharapkan
pahala) maka diampunkan baginya dosa-dosa yang lepas”. [HR: Al-Bukhari dan Muslim].
·
Bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi daripada haruman kasturi di sisi
Allah.
·
Para
malaikat memohon keampunan untuk orang yang berpuasa sehingga dia berbuka.
·
Orang-orang yang berpuasa akan mendapat keampunan pada malam yang terakhir
daripada bulan Ramadhan.
Berpuasa memberi banyak faedah
kepada kehidupan jasmani dan rohani.
Kaedah berpuasa juga digunakan oleh
para doktor untuk mengubati sebahagian penyakit seperti masalah kegemukan.
Dalam konteks rohani, ia amat
berfaedah untuk menjinakkan nafsu yang liar, melatih untuk bersabar, memahami
erti kefakiran dan sebagainya.
Fatwa semasa
mengenai hukum merokok menjurus kepada haram
Fatwa Semasa
Mengenai Hukum Merokok' yang dikeluarkan oleh bererapa orang Mufti / Ulama’;
1. Kerajaan
Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam tembakau dan
memperniagakannya hukumnya adalah haram kerana daripadanya terdapat
kemudaratan.
2.
Ulama-ulama semasa seperti Dr Abdul Jalil Shalabi mengatakan merokok adalah
haram kerana ia boleh mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan masyarakat.
3. Dr
Zakaria Al Bari (anggota Akademi Kajian Islam dan Anggota Lajnah Fatwa
Al-Azhar) menyatakan merokok hukumnya haram adalah pendapat yang kuat.
4. Syeikh
Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh
jika ia tidak mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah
haram jika ia mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan.
5. Syeikh
Hasanain Makhluf iaitu mantan Mufti Kerajaan Mesir telah menetapkan merokok
adalah haram jika mendatangkan mafsadat kesihatan dan mengurangkan hak keluarga
dari segi pengurangan nafkah kepada keluarganya. Makruh jika mafsadat itu tidak
ketara atau tidak mengurangkan hak nafkah keluarga.
6. Ulama terkenal masa kini Dr Yusof
Qaradhawi juga telah menfatwakan bahawa merokok adalah HARAM disisi agama.
7. Di
Malaysia, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam
Malaysia Kali Ke-37 yang berlangsung pada 23 Mac 1995 telah memutuskan bahawa
amalan merokok itu hukumnya adalah haram menurut pandangan Islam.
8. Fatwa
Negeri Selangor Darul Ehsan yang telah diwartakan pada 7 Disember 1995 di bawah
Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989 telah menyebutkan bahawa amalan
menghisap apa jua jenis rokok adalah haram bagi mana-mana orang Islam.
9. Fatwa
Negeri Perlis memutuskan bahawa menanam tembakau atau merokok dan memanfaatkan
hasil tembakau adalah haram.
10.
Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah berpegang kepada fatwa merokok adalah haram
walaupun sehingga kini belum ada penguatkuasaan berhubung perkara itu kerana
berdasarkan pendapat pengamal perubatan bahawa perbuatan merokok boleh
mendatangkan mudarat.
11.
Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka juga telah bersetuju menerima pakai keputusan
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia Kali
Ke-37 bahawa amalan merokok itu hukumnya adalah haram. [Harakahdaily.net]
Melihat
kepada senarai ini, merokok sudah difatwakan haram oleh majlis ulama Malaysia
sebelum tahun 2000 tetapi entah mengapa fatwa ini hanya diwartakan beberapa
tahun kemudian. Mungkin mereka ingin memberi peluang kepada syarikat rokok
untuk lebih bersedia menangani kesan dari fatwa ini. Namun apa yang jelas sama
ada diwartakan atau tidak, bilangan mereka yang merokok terus meningkat.
SEJARAH ROKOK
DAN TEMBAKAU
Apabila
menyebut rokok, maka ianya tidak lepas dari perbincangan tentang tembakau.
Berdasarkan kepada maklumat, tembakau ini tidak dikenali melainkan pada awal
kurun ke 11 hijrah. Ekoran dari itu, ulama-ulama di zaman sebelum itu tidak memperkatakan
hukum rokok.
Mengikut
dakwaan sesetengah pihak, amalan merokok ini berasal dari amerika dan merebak
ke eropah dalam kurun ke 16. [Ifadah Al-Ikhwan bi Adillah Tahrim
Syurb Ad-Dukhan : m/s 9].
Pada
awalnya, amalan merokok ini dianggap sebagai salah satu amalan untuk perubatan.
Pada kurun ke 19, amalan merokok ini sudah tersebar di seluruh dunia, termasuk
dunia umat Islam ketika itu [Ifadah Al-Ikhwan: m/s 11].
Setelah
amalan merokok ini tersebar, didapati ianya banyak memberi kerosakan dan menjejaskan
kepada kesihatan, terutama kepada kesihatan otak, jantung, penglihatan mata dan
sebagainya.
Apa yang
lebih teruk dari itu adalah, terjejasnya kesihatan itu bukan sekadar dikalangan
perokok sahaja, tetapi ianya merebak kepada mereka-mereka yang tidak merokok
juga.
Perkara ini
telah diakui oleh sebilangan besar Doktor-doktor di dunia, sehinggakan
kemudharatan merokok ini sudah boleh dianggap sebagai sesuatu yang “disepakati”
dikalangan para doktor. Ekoran dari keadaan rokok yang banyak memberi kesan buruk
kepada manusia, maka ulama-ulama mula berijtihad dalam menyatakan hukum rokok.
HUKUM ROKOK
ADALAH HARAM
Telah
dinyatakan di atas, boleh dikatakan seluruh para doktor dunia telah “bersepakat’”
bahawa merokok adalah sesuatu yang boleh memudharatkan kepada kesihatan.
Maka dengan
itu, Islam telah menetapkan hukum bahawa, merokok itu adalah haram dengan
beberapa alasan.
Antara sebab
pengharaman Rokok adalah seperti berikut;
a-Ada kaitan
dengan arak.
Berdasarkan
kepada satu kajian, sebelum rokok di buat, tembakau akan di peram dengan
perahan anggur atau perahan epal. Dalam keadaan ini, perahan anggur dan apel
ini sebenarnya merupakan antara cirri-ciri arak. [Ifadah
Al-Ikhwan: m/s 50].
Dalam
keadaan inilah, dapat dikatakan rokok ini sebenarnya berasal dari tembakau yang
telah diperam bersama perahan arak yang telah di haramkan oleh Allah SWT.
Firman Allah;
}يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّمَا
الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ
فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ{
Maksudnya; “Wahai
orang-orang Yang beriman! Bahawa Sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan
berhala, dan mengundi nasib Dengan batang-batang anak panah, adalah (Semuanya)
kotor (keji) dari perbuatan syaitan. oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya
kamu berjaya” (Surah Al-Maidah : 90)
b- Rokok
membunuh.
Sememangnya
diketahui, rokok merupakan antara alat untuk membunuh manusia secara perlahan.
Semuanya berpunca dari kemudharatan disebalik merokok.
Memudharatkan
diri sendiri merupakan perkara yang diharamkan oleh Allah. Firman Allah;
}ولا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ{
Maksudnya; {Dan
janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke Dalam bahaya kebinasaan
(dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya Segala usaha dan)
perbuatan kamu; kerana Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang berusaha
memperbaiki amalannya.} (Surah Al-Baqarah: 195)
Begitujuga,
rokok tidak sekadar memberi mudharat kepada diri perokok sahaja, bahkan rokok
dapat memberi mudharat kepada orang tidak merokok juga. Keadaan ini adalah
haram di sisi Islam dengan firman Allah;
} وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ
كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا {
Maksudnya:
{Janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa
Mengasihani kamu}. (Surah An-Nisa’ : 29) Dan sabda Nabi SAW:
}لا ضَرَرَ ولا ضِرَارَ{
Maksudnya; “Tidak
boleh memberi mudharat dan tidak boleh memudharatkan kepada orang lain. ” [Muwatta’
: 2/745 : hadis no : 1429].
c- Rokok
adalah perkara yang buruk.
Firman Allah;
}الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ
الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ
يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ
وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ{
Maksudnya;
“Iaitu orang-orang Yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi Yang Ummi,
Yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di Dalam Taurat dan
Injil Yang ada di sisi mereka. ia menyuruh mereka Dengan perkara-perkara Yang
baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara Yang keji; dan ia menghalalkan
bagi mereka Segala benda Yang baik, dan mengharamkan kepada mereka Segala benda
Yang buruk”. (Surah Al-‘Araf : 157)
Firman Allah
ini dengan jelas Allah menyatakan bahawa, Allah menghalalkan kepada manusia
segala perkara yang baik dan mengharamkan perkara yang buruk (tidak baik).
Imam Ibnu
Kathir dalam mentafsirkan ayat ini mendatangkan maksud “tayyibat” dan “Khabisat”
dengan beberapa pendapat ulama dengan katanya;
فكل ما أحل الله تعالى
من المآكل فهو طيب نافع في البدن والدين وكل ماحرمه فهو خبيث ضار في البدن والدين
Maksudnya; “Setiap
yang Allah halalkan daripada makanan, maka ia adalah baik dan memberi manfaat
kepada badan dan agama. Dan setiap perkara yang Allah haramkan, maka ia adalah
perkara yang buruk, memberi mudharat kepada badan dan agama. [Tafsir
Ibni Kathir : 2/255].
Rokok
sememangnya tidak memberi manfaat kepada agama dan badan, tetapi hakikatnya
adalah, rokok dapat memberi keburukan dan mudharat kepada badan dan agama.
Ekoran dari itu, dari firman Allah ini jelas kepada kita bahawa rokok adalah
haram.
d- Merokok
adalah pembaziran.
Dengan
menghisap rokok, tiada kebaikan yang didapati melainkan keseronokkan yang tidak
memberi faedah kepada diri disamping memberi kesan mudharat kepada kesihatan.
Ekoran dari itu, dengan menghisap rokok akan menyebabkan perokok akan melakukan
pembaziran yang diharamkan oleh Allah SWT. Firman Allah;
}إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ
كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا{
Maksudnya; “Sesungguhnya
orang-orang Yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu
pula adalah makhluk Yang sangat kufur kepada Tuhannya”. (Surah Al-Isra’ : 27)
Keharaman
membazir ini tidak dikhususkan kepada sesiapa pun, samada dia kaya atau miskin.
Ibnu Mas’ud
dan Ibnu Abbas mendefinisikan membazir adalah ;
التبذير الإنفاق في
غير حق
Maksudnya; “Membazir
adalah menginfaqkan pada yang tidak dijalan kebenaran”
Mujahid pula
menyatakan;
لو أنفق إنسان ماله
كله في الحق، لم يكن مبذرًا، ولو أنفق مدًا في غير حقه كان تبذيرًا
Maksudnya; “Kalau
insan menafkahkan semua hartanya pada kebenaran, itu tidak dinamakan sebagai
membazir. Dan kalau dia menafkahkan satu cupak pada bukan jalan kebenaran, maka
itu sudah dikira sebagai membazir”
Adapun
Qatadah pula menyatakan;
التبذير النفقة في معصية
الله تعالى، وفي غير الحق وفي الفساد
Maksudnya; “Membazir
adalah nafkah pada maksiat kepada Allah dan tidak diatas jalan kebenaran
disamping untuk melakukan kerosakan”.[Tafsir Ibni Kathir :
3/37].
Dari
ketiga-tiga definisi ini, didapati semuanya bersesuaian dengan merokok. Ekoran
dari itu, jelas bahawa rokok adalah haram.
e- Rokok
menghasilkan bau busuk.
Jika bawang dilarang dari memakannya oleh
Rasulullah SAW sehingga ulama menyatakan atas makruh memakannya disebabkan
baunya yang busuk. Iaitu dengan hadis;
عن ابن عُمَرَ رضي الله عنهما أَنَّ النبي r قال
في غَزْوَةِ خَيْبَرَ: من أَكَلَ من هذه الشَّجَرَةِ
يَعْنِي الثُّومَ فلا يَقْرَبَنَّ مَسْجِدَنَا
Maksudnya; “Daripada
Ibni Omar, sesungguhnya Nabi SAW berkata dalam peperangan khaibar, barangsiapa
yang makan daripada ini – iaitu bawang putih – maka dia dilarang menghampiri
masjid kami". [Sahih Al-Bukhari: 1/292: hadis no: 815.]
Dalam hadis
ini, nabi SAW melarang makan bawang kerana baunya. Maka berdasarkan kepada qiyas
awla, terlebih melaranglah oleh nabi SAW dari menghisap rokok yang baunya
lebih busuk dari bau bawang. [http://al-bakistani.blogspot.com]
Di antara
langkah-langkah untuk berhenti merokok, insya’allah.
Secara mudah
kita semua boleh melihat kesan merokok ini dari dari dua aspek. Aspek pertama
ialah ia jelas membazir. Apatah lagi dengan harga rokok yang mahal sekarang.
Membazir adalah kerja syaitan. Setiap pembaziran jelas hukumnya iaitu haram.
Aspek yang kedua pula ialah merokok jelas merosakkan anggota tubuh iaitu
paru-paru. Allah menjadikan tubuh badan kita dengan begitu elok sekali dan
setiap kita hendaklah manjaga tubuh badan agar sentiasa sihat. Dengan merokok
ia akan merosak paru-paru dan dengan ini jelas hukumnya adalah haram.
Walaupun
hukum merokok ini jelas haram, namun ramai manusia yang mempersendakan hukum
Allah. Ada yang tergamak mempersendakan hukum ini dan berhujjah dengan pelbagai
dalilnya bahawa merokok bukanlah haram. Masya’-Allah. Begitulah Syaitan sudah
menjadikan perbuatan buruk mereka dipandang baik oleh golongan ini seperti yang
Allah banyak kali sebutkan dalam Al Quran. Begitulah juga golongan yang tidak
memakai tudung. Mereka memandang diri mereka adalah lebih mulia, moden dan
berpendidikan berbanding daripada mereka yang memakai tudung dan tudung labuh.
Bagi
perokok, selalunya mereka memandang diri mereka lebih macho, segak dan bergaya
dengan tabiat merokok mereka. Bagi golongan ini, tidak merokok adalah sesuai
bagi golongan yang mundur, pondan, antisosial dan lemah. Begitulah tipu daya
syaitan yang menipu golongan perokok yang sebenarnya bodoh dan sangat lemah
sehingga mudah ditipu dan dipermainkan oleh syaitan.
Susah sangatkah seseorang itu untuk berhenti
menghisap rokok?? Sebenarnya ia boleh jadi senang atau susah dan ianya bukan bergantung
ke atas Allah semata-mata tetapi bergantung kepada perokok itu sendiri. Pada waktu
bulan puasa, semua perokok hampir tiada masalah untuk tidak merokok pada waktu
siangnya kerana perokok tersebut sudah menetapkan niatnya serta bertekad untuk
berhenti sekadar pada waktu siang sahaja. Allah sekadar memudahkan proses
seterusnya setelah manusia itu sudah berniat dan bertekad. Namun perokok tidak
ada niat dan tekad untuk berhenti merokok pada sebelah malamnya. Itulah
sebabnya Allah mengizinkan perokok untuk terus merokok pada sebelah malamnya
kerana itulah sebenarnya kehendak dan tekad perokok.
Sekiranya
perokok berniat dan bertekad untuk terus berhenti merokok, sebenarnya dengan
menggunakan model bulan puasa, ia adalah suatu proses yang mudah sekiranya
perokok tersebut hendak menjadikannya mudah. Ramai yang dinasihati
alhamdulillah berjaya terus berhenti merokok dengan mudah sekali kerana perokok
tersebut menjadikannya mudah.
Bagi
memudahkan proses berhenti merokok, boleh gunakan nasihat berikut:
1-
Elakkan dari
berkata sebutan yang negatif seperti “susahlah nak berhenti merokok”
atau “lecehlah” kerana sebenarnya setiap sebutan kita adalah doa.
Apabila kita berkata dengan sebutan negatif ini, sebenarnya insya-Allah Allah
akan memakbulkan doa tersebut lalu diberikan Allah jalan yang sukar untuk
berhenti merokok. Sebaik-baiknya jangan berkata apa-apa bila hendak berhenti
merokok.
2-
Seterusnya
gantilah sebutan berkaitan keinginan berhenti merokok ini dengan sebutan yang
positif dan doa seperti “ya Allah permudahkan usaha aku untuk berhenti merokok
buat selama-lamanya”. Sebutlah selalu sama ada di mulut atau didalam hati
dengan sebutan seperti ini atau sebutan lain yang positif. Ingat setiap sebutan
adalah sebenarnya doa.
3-
Sembahyang
sunat taubat dua rakaat dengan sepenuh taubat dari perbuatan merokok lalu dan
minta Allah ampunkan
4-
Sembahyang
sunat hajat dengan satu doa yang bulat iaitu minta Allah permudahkan segala
urusan berkaitan hajat untuk berhenti merokok buat selama-lamanya.
5-
Kesalilah
perbuatan merokok anda yang lalu kerana ini adalah sebahagian dari tanda
bertaubat. Seterusnya teruskan tekad untuk berhenti selama-lamanya. Pandang
hinalah perbuatan merokok anda yang lalu dan kepada rakan-rakan anda yang
merokok.
6-
Jauhi diri
anda dari semua rakan anda yang merokok kerana mereka semua tidak akan redha
dengan usaha anda berhenti merokok. Mereka akan menasihati anda untuk kembali
kepada merokok. Asap rokok mereka juga adalah amat menyulitkan sekiranya anda
terbau terutama sekali pada awal peringkat berhenti merokok ini.
Akhir sekali
nasihat kepada yang merokok, berhentilah melakukan dosa berkaitan menghisap
rokok. Berhenti merokok sebenarnya satu proses yang sangat mudah sekiranya
perokok ingin menjadikannya mudah dan ia akan menjadi sangat sukar sekiranya
perokok seorang yang lemah dan gembira dengan tabiat merokok ini dan tiada niat
dan tekad untuk berhenti.
Berhentilah
merokok kerana perokok bakal mewarisi tabiaat ini kepada anak-anak dan
keturunan. Ia juga menunjukkan betapa lemahnya imannya seseorang itu kerana
tidak mampu untuk menghayati ajaran Islam dan sunnatu Rasulullah saw, kerana
semua larangan dan kesan perbuatan merokok bertentangan dengan hukum dan ajaran
Islam.
Ambillah
peluang dan kesempatan dengan kedatangan Ramadhan yang penuh keberkatan,
pengampunan dan rahmat ini untuk memulakan azam baru, hidup baru yang lebih
sihat dan bersih dari sudut dunia dan akhirat, insya’allah. Bak kata pepatah, hendak seribu daya, tak
hendak seribu dalih, di mana ada kemahuan di situ pasti ada jalan. [http://emjayjb.multiply.com/].
Rokok dan
Iman:
Syariah Islam diturunkan oleh Allah untuk memberikan
kebaikan dan kemaslahatan kepada manusia. Objektif atau maqasid hukum Islam
ialah untuk menjaga kepentingan dan keperluan manusia di dunia serta akhirat.
Syariah Islam dibina dengan asas untuk membawa kebaikan dan menolak keburukan (Jalb
al-masalih wa dar’ al-mafasid) - (جلب
المصالح ودرء المفاسد).
Berkata Ibn Al-Qayyim rh:
إِنَّ الشَّرِيعَةَ
مَبْنَاهَا وَأَسَاسُهَا عَلَى الْحِكَمِ وَمَصَالِحِ الْعِبَادِ فِي الْمَعَاشِ
وَالْمَعَادِ، وَهِيَ عَدْلٌ كُلُّهَا، وَرَحْمَةٌ كُلُّهَا، وَمَصَالِحُ كُلُّهَا،
وَحِكْمَةٌ كُلُّهَا؛ فَكُلُّ مَسْأَلَةٍ خَرَجَتْ عَنْ الْعَدْلِ إلَى الْجَوْرِ،
وَعَنْ الرَّحْمَةِ إلَى ضِدِّهَا، وَعَنْ الْمَصْلَحَةِ إلَى الْمَفْسَدَةِ، وَعَنْ
الْحِكْمَةِ إلَى الْبَعْثِ؛ فَلَيْسَتْ مِنْ الشَّرِيعَةِ وَإِنْ أُدْخِلَتْ
فِيهَا بِالتَّأْوِيلِ
“Syariah Islam dibina atas asas hikmah kebijaksanaan,
kemaslahatan hamba di dunia dan akhirat. Syariat semuanya adil, maslahah,
hikmah. Maka semua perkara yang keluar dari batasan keadilan kepada kezaliman,
dari rahmat kepada lawannya, dari maslahah kepada mafsadah, hikmah kepada
pekerjaan sia-sia, maka ia bukanlah dari Syariat Islam walaupun dimasukkan ke
dalamnya secara takwil” [Ibn
Al-Qayyim, I’lam Al-Muwaqqi’iin].
Maslahah yang menjadi tujuan Syariat ini merangkumi
lima perkara; Hifz al-Din (agama), Hifz al Nafs (nyawa/jiwa), Hifz
al Aql (akal), Hifz al Nasb (keturunan, termasuk juga maruah) dan
Hifz al-Mal (harta).
Dalilnya firman Allah swt:
يَا
أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لَا يُشْرِكْنَ
بِاللَّهِ شَيْئًا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ
وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا
يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ
غَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya:
{Wahai Nabi, apabila datang kepadamu perempuan-perempuan yang beriman untuk
mengadakan janji setia, bahawa mereka tidak akan menyekutukan Allah, tidak akan
mencuri, tidak akan berzina, tidak akan membunuh anak-anaknya, tidak akan
berbuat dusta yang mereka ada-adakan antara tangan dan kaki mereka (mengadakan
pengakuan-pengakuan palsu mengenai hubungan) dan tidak akan menderhakaimu dalam
urusan yang baik, Maka terimalah janji setia mereka dan mohonkanlah keampunan
kepada Allah untuk mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.}
[Al-Mumtahanah: 12].
Maka setiap yang mengandungi penjagaaan dan
keselamatan ke atas lima perkara ini amt ditekanakan dan disebut maslahah,
manakala setiap yang membuat hilangnya penjagaan dan kesejahteraannya disebut mafsadah
(kerosakan/perbuatan yang merosakkan).
Penjagaan dan pemeliharaan terhadap lima perkara ini
merupakan satu aspek yang sangat penting dalam penentuan Syariat Islam. Ini
menunjukkan bahawa penjagaan terhadapnya merupakan satu cara dan juga sebagai
suatu alat untuk menghasilkan satu tujuan terpenting dalam kehidupan manusia
iaitu mengabdikan diri yang sebenarnya terhadap Allah swt semata-mata.
Maka sudah jelas dan terang sekali
bahawa perbuatan merokok bercanggah dan bertentangan dengan ajaran Islam dan
maqasid al-syariah iaitu menjaga lima perkara; Agama, Nyawa, Akal, Keturunan
dan Harta Benda:
Ini kerana merokok secara
kesimpulannya merosakkan kesemua lima perkara ini:
1-
Menjejaskan
akal/mental.
2-
Membahayakan
kesihatan fizikal.
3-
Membahayakan
keselamatan diri dan orang lain.
4-
Membahayakan
keturunan.
5-
Mengganggu
manusia lain.
6-
Menimbulkan
akhlak buruk.
7-
Menyia-nyiakan
waktu hidup.
8-
Bercanggah
dengan maruah keIslaman.
9-
Membazirkan
harta (wang).
1-
Menimbulkan permusuhan di antara manusia.
PENUTUP
Perokok juga
seolah-olah sengaja menempah maut, ini kerana, jika dilihat kepada kotak-kotak
rokok, tertulis padanya pesanan tentang bahaya merokok, tetapi manusia tetap
juga menghisap rokok. Merokok ibarat membunuh diri sendiri, tiada manfaatnya.
Usaha kerajaan melaksanakan kempen "tak nak" sudah baik. Cumanya ia
perlu ditambahkan lagi. Bukan tak nak merokok tapi haram merokok!
Secara mudah
kita semua boleh melihat kesan merokok ini dari dari dua aspek. Aspek pertama
ialah ia jelas membazir. Apatah lagi dengan harga rokok yang mahal sekarang.
Membazir adalah kerja syaitan. Setiap pembaziran jelas hukumnya iaitu haram.
Aspek yang kedua pula ialah merokok jelas merosakkan anggota tubuh iaitu
paru-paru. Allah menjadikan tubuh badan kita dengan begitu elok sekali dan
setiap kita hendaklah menjaga tubuh badan agar sentiasa sihat. Dengan merokok
ia akan merosak paru-paru dan dengan ini jelas hukumnya adalah haram.
Setiap dosa
walau dosa kecil, sekiranya dilakukan berulang kali akan menjadikan pelakunya
FASIK. Dosa ini mengundang pelbagai musibah dan kesulitan hidup anda didunia
dan pastinya diakhirat perokok ini akan mendapat balasan setimpal dengan
dosa-dosa ini.
Dari
perbahasan ini jelas kepada kita bawah rokok adalah sesuatu yang haram,
terutama rokok-rokok tersebut adalah rokok yang banyak memberi sokongan ekonomi
kepada Israel yang sedang menyerang Islam. Akal yang rasional akan menolak
rokok kerana ia bukan sahaja memberi kesan buruk terhadap akal-fikiran,
tubuh-badan, diri sendiri dan keluarga, orang ramai dan masyarakat, bahkan
terhadap iman dan agama! Sekian.
وصلى الله وسلم على
خير خلقه محمد وعلى آله وصحبه وسلم