AYAT TADABBUR UNTUK RAMADHAN 1434H.
بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله، والصلاة والسلام على
رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن والاه، وبعد
PENDAHULUAN:
Tadabbur adalah isitilah yang
digunakan untuk memahami dan menghayati al-Quran. Ia adalah saranan Allah dalam
banyak ayat antaranya:
{أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآَنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ
غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا} النساء: (82)
Ertinya: Patutkah mereka (bersikap
demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? Kalaulah Al-Quran itu
(datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang
banyak di dalamnya (al-Nisa’[4:82]).
Sila Rujuk: Program Tadabbur alQuran, Ramadhan 1433H.
Siri Kuliah - Khutbah Kelebihan Tadabbur 1433:
Juga firmanNya:
{كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا
آَيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ} ص: (29)
Ertinya: (Al-Quran
ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad),
-Kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan
teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna
beringat mengambil iktibar (Sad[38:29]).
Juga firmanNya:
{أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآَنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ
أَقْفَالُهَا} محمد: (24)
Ertinya: (Setelah
diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami
serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup
(yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)? (Muhammad[47:24]).
LONTARAN PANDANGAN:
1)
Penyediaan ayat-ayat al-Quran dengan tema serta
tajuk tertentu (sebagaimana disertakan) bertujuan membantu masyarakat awam
memahami dan menghayati al-Quran bersempena bulan Ramadhan di bawah bimbingan
penceramah jemputan.
2)
Perbincangan agama dalam tazkirah pada bulan
Ramadhan tidak sepatutnya hanya tertumpu kepada isu kelebihan Ramadhan sahaja.
Kesempatan bulan Ramadhan sebagai bulan turunnya al-Quran perlu dimaksimakan
dengan penghayatan kepada isi kandungannya.
1) HIDUP PENTAS UJIAN DAN UJIAN PARA NABI AS.
Firman Allah SWT:
{أَحَسِبَ
النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آَمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ{ (العنكبوت:2)
Maksudnya: {Patutkah manusia menyangka bahawa mereka
akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka
tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?}
وَلَقَدْ
فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا
وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ} (العنكبوت:3)}
Maksudnya: {Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji
orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian),
nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya
beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta}.
[Al-‘Ankabut, 29:2-3].
Para Nabi Adalah Orang Yang Paling Banyak
Mendapat Ujian
Sabda Nabi SAW:
(إِنَّ مِنْ أَشَدِّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءَ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ)
Maksudnya: Sesungguhnya orang yang paling teruk diuji (Allah) adalah para nabi kemudian orang yang mengikuti mereka (dalam keimanan), kemudian orang yang mengikuti mereka (dalam keimanan), kemudian orang yang mengikuti mereka (dalam keimanan), kemudian orang yang mengikuti mereka (dalam keimanan) [Sahih al-Bukhari dan Musnad Ahmad].
Beberapa Ujian Untuk Para Nabi Menurut Al-Quran
1)
NABI ADAM AS:
Digoda dan dihasut Iblis sehingga menyingkirkan
baginda dari syurga:
Firman Allah SWT:
}وَإِذْ
قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآَدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى
وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (34) وَقُلْنَا يَا آَدَمُ اسْكُنْ
أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا
تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ (35) فَأَزَلَّهُمَا
الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُوا
بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى
حِينٍ (36) فَتَلَقَّى آَدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ
هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (37) قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا
يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ
وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (38){
Dan kami berfirman: "Wahai Adam! Tinggalah engkau
dan isterimu dalam syurga, dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa
sahaja kamu berdua sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini; (jika kamu
menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang
zalim". [35]
Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan mereka berdua
dari syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat yang mereka
telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! Sebahagian
dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan
tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa
(mati)". [36]
Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa
kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima
taubatnya; sesungguhnya Allah, Dia lah yang Maha Pengampun (Penerima taubat),
lagi Maha Mengasihani. [37]
Kami berfirman lagi: "Turunlah kamu semuanya dari
syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui
Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang
mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak
baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita". }
[Al-Baqarah,2:34-38].
Firman Allah SWT:
وَيَا آَدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلَا
مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ
الظَّالِمِينَ (19) فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا
وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآَتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ
هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ
الْخَالِدِينَ (20) وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ (21)
فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا
سَوْآَتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ
وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُلْ
لَكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِينٌ (22) قَالَا رَبَّنَا
ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ
مِنَ الْخَاسِرِينَ (23) قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ
فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ (24) قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ
وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ (25)
Setelah itu maka Syaitan membisikkan (hasutan) kepada
mereka berdua supaya (dapatlah) ia menampakkan kepada mereka akan aurat mereka
yang (sekian lama) tertutup dari (pandangan) mereka, sambil ia berkata:
"Tidaklah Tuhan kamu melarang kamu daripada (menghampiri) pokok ini,
melainkan (kerana Ia tidak suka) kamu berdua menjadi malaikat atau menjadi dari
orang-orang yang kekal (selama-lamanya di dalam Syurga)". [7.20]
Dan ia bersumpah kepada keduanya (dengan berkata):
"Sesungguhnya aku adalah dari mereka yang memberi nasihat kepada kamu
berdua". [7.21]
Dengan sebab itu dapatlah ia menjatuhkan mereka berdua
(ke dalam larangan) dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon
itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing, dan mereka mulailah
menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka:
"Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu, dan Aku katakan
kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?" [7.22]
Mereka berdua merayu: "Wahai Tuhan kami, kami
telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami
dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang
rugi". [7.23]
Allah berfirman: "Turunlah kamu semuanya, dengan
keadaan setengah kamu menjadi musuh bagi setengahnya yang lain, dan bagi kamu
disediakan tempat kediaman di bumi, dan juga diberi kesenangan hingga ke suatu
ketika (mati)". [7.24]
Allah berfirman lagi: "Di bumi itu kamu hidup dan
situ juga kamu mati, dan daripadanya pula kamu akan dikeluarkan (dibangkitkan
hidup semula pada hari kiamat)". [7.25] [Al-A’raf, 7:19-25].
Diuji dengan pergaduhan dan pembunuhan antara
dua anak lelakinya:
Firman Allah SWT:
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آَدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ
قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ
الْآَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ
الْمُتَّقِينَ (27) لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا
بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ
الْعَالَمِينَ (28) إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ
مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ (29) فَطَوَّعَتْ لَهُ
نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (30) فَبَعَثَ
اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْأَةَ
أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ
فَأُوَارِيَ سَوْأَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ (31)
Maksudnya: {Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada
mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku
dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan
korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah
seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain
(Qabil). Berkata (Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!".
(Habil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang
bertaqwa; [5.27]
"Demi sesungguhnya! Jika engkau hulurkan tanganmu
kepadaku untuk membunuhku, aku tidak sekali-kali akan menghulurkan tanganku
kepadamu untuk membunuhmu. Kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan
Yang mentadbirkan sekalian alam; [5.28]
"Sesungguhnya aku mahu supaya engkau kembali
dengan (membawa) dosa (membunuhku) dan dosamu sendiri. Maka dengan itu
menjadilah engkau dari ahli neraka, dan itulah dia balasan orang-orang yang
zalim". [5.29]
Maka nafsu jahat (Qabil) mendorongnya (sehingga ia
tergamak) membunuh saudaranya, lalu ia membunuhnya. Oleh itu menjadilah dia
dari golongan orang-orang yang rugi. [5.30]
Kemudian Allah hantarkan seekor burung gagak
(menyuruhnya) mengorek-ngorek di bumi supaya, diperlihatkan kepada (Qabil)
bagaimana cara menimbus mayat saudaranya. (Qabil) berkata: "Wahai
celakanya aku! Alangkah lemah serta bodohnya aku, aku tidak tahu berbuat
seperti burung gagak ini, supaya aku dapat menimbuskan mayat saudaraku?".
Kerana itu menjadilah ia dari golongan orang-orang yang menyesal. [5.31] [Al-Ma’idah,5:27-31].
2. NABI NUH AS:
Diuji dengan tugasan dakwah yang mencabar selama 950
tahun:
Firman Allah SWT:
وَلَقَدْ
أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا
خَمْسِينَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ
Ertinya: {Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nabi
Nuh kepada kaumnya, maka tinggalah ia dalam kalangan mereka selama sembilan
ratus lima puluh tahun; akhirnya mereka dibinasakan oleh taufan sedang mereka
berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka).} [Al-‘Ankabut, 29:14].
Diuji dengan anak yang kufur:
Firman Allah SWT:
}وَهِيَ
تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي
مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلَا تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ (42) قَالَ
سَآَوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ
أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَنْ رَحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ
الْمُغْرَقِينَ (43) وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي
وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ
بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (44) وَنَادَى نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ
إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ
الْحَاكِمِينَ (45) قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ
غَيْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ
أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ (46) قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ
أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي
أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ (47){
Maksudnya: {(Mereka semua naik) dan bahtera itupun
bergerak laju membawa mereka dalam ombak yang seperti gunung-ganang, dan
(sebelum itu) Nabi Nuh memanggil anaknya, yang sedang berada di tempat yang
terpisah daripadanya: "Wahai anakku, naiklah bersama-sama kami, dan
janganlah engkau tinggal dengan orang-orang yang kafir". [11.42]
Anaknya menjawab: "Aku akan pergi berlindung ke
sebuah gunung yang dapat menyelamatkan aku daripada ditenggelamkan oleh
air". Nabi Nuh berkata: "Hari ini tidak ada sesuatupun yang akan
dapat melindungi dari azab Allah, kecuali orang yang dikasihani olehNya".
Dan dengan serta-merta ombak itu pun memisahkan antara keduanya, lalu
menjadilah ia (anak yang derhaka itu) dari orang-orang yang ditenggelamkan oleh
taufan. [11.43]
Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan
kepada bumi dan langit dengan berkata: "Wahai bumi telanlah airmu, dan
wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu". Dan (ketika itu) surutlah
air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. Dan bahtera Nabi Nuh itupun
berhenti di atas gunung "Judi" serta diingatkan (kepada kaum kafir
umumnya bahawa): "Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang yang
zalim".[11.44]
Dan Nabi Nuh merayu kepada Tuhannya dengan berkata:
"Wahai Tuhanku! Sesungguhnya anakku itu dari keluargaku sendiri, dan
bahawa janjiMu itu adalah benar, dan Engkau adalah sebijak-bijak Hakim yang
menghukum dengan seadil-adilnya".[11.45]
Allah berfirman: "Wahai Nuh! Sesungguhnya anakmu
itu bukanlah dari keluargamu (kerana ia telah terputus hubungan denganmu
disebabkan kekufurannya); sesungguhnya bawaannya bukanlah amal yang soleh, maka
janganlah engkau memohon kepadaKu sesuatu yang engkau tidak mempunyai
pengetahuan mengenainya. Sebenarnya Aku melarangmu dari menjadi orang yang
jahil". [11.46]
Nabi Nuh berkata: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya
aku berlindung kepadaMu daripada memohon sesuatu yang aku tidak mempunyai
pengetahuan mengenainya; dan jika Engkau tidak mengampunkan dosaku, dan memberi
rahmat kepadaku, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang rugi". [11.47]
[Hud,11:42-47].
Diuji dengan isteri yang kufur:
Firman Allah SWT:
Maksudnya: {Allah mengemukakan satu misal perbandingan
(yang menyatakan tidak ada manfaatnya) bagi orang-orang kafir (berhubung rapat
dengan orang-orang mukmin selagi mereka tidak beriman dengan sebenar-benarnya),
iaitu: perihal isteri Nabi Nuh dan isteri Nabi Lut; mereka berdua berada di
bawah jagaan dua orang hamba yang soleh dari hamba-hamba Kami (yang sewajibnya
mereka berdua taati); dalam pada itu mereka berlaku khianat kepada suami
masing-masing; maka kedua-dua suami mereka (yang berpangkat Nabi itu) tidak
dapat memberikan sebarang pertolongan kepada mereka dari (azab) Allah, dan
(sebaliknya) dikatakan kepada mereka berdua (pada hari pembalasan):
"Masuklah kamu berdua ke dalam neraka bersama-sama orang-orang yang masuk
(ke situ)".} [Al-Tahrim,66:10]
3. NABI IBRAHIM AS:
Firman Allah SWT:
وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ
فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ
ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
Maksudnya: {Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji
oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim
pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku
melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim
pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua
kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman:
"(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh
orang-orang yang zalim."} [Al-Baqarah,2:124]
Berhadapan dengan kedegilan ayahnya yang kufur lalu dihalau
ayahnya:
Firman Allah SWT:
وَإِذْ
قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آَزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آَلِهَةً إِنِّي
أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
Maksudnya: {Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berkata
kepada bapanya Aazar: "Patutkah ayah menjadikan berhala-berhala sebagai
tuhan-tuhan? Sesungguhnya aku melihatmu dan kaummu dalam kesesatan yang
nyata".} [Al-An’am, 6:74]
Firman Allah SWT:
Maksudnya: {Dan bacakanlah
(wahai Muhammad) di dalam Kitab (Al-Quran) ini perihal Nabi Ibrahim;
sesungguhnya adalah ia seorang yang amat benar, lagi menjadi Nabi. [19.41]
Ketika
ia berkata kepada bapanya:" Wahai ayahku, mengapa ayah menyembah benda
yang tidak mendengar dan tidak melihat serta tidak dapat menolongmu sedikitpun?
[19.42]
"Wahai
ayahku, sesungguhnya telah datang kepadaku dari ilmu pengetahuan yang tidak
pernah datang kepadamu oleh itu ikutlah daku; aku akan memimpinmu ke jalan yang
betul”. [19.43]
"Wahai
ayahku, janganlah ayah menyembah Syaitan, sesungguhnya Syaitan itu adalah
menderhaka kepada Allah yang melimpah-limpah rahmatNya”. [19.44]
"Wahai
ayahku, sesungguhnya aku bimbang bahawa ayah akan kena azab dari (Allah)
Ar-Rahman disebabkan ayah menyembah yang lainnya; maka dengan sebab itu akan
menjadilah ayah rakan bagi Syaitan di dalam neraka". [19.45]
(Bapanya) menjawab: "Patutkah engkau
bencikan tuhan-tuhanku, wahai Ibrahim? Demi sesungguhnya jika engkau tidak
berhenti daripada menyeru dan menasihati daku sudah tentu aku akan meluntarmu
dengan batu; dan (ingatlah lebih baik) engkau tinggalkan daku sepanjang
masa". [19.46]
Nabi
Ibrahim berkata: "Selamat tinggalah ayah; aku akan memohon kepada Tuhanku
mengampuni dosamu; sesungguhnya Ia sentiasa melimpahkan kemurahan ihsanNya
kepadaku”. [19.47]
Dan
aku akan membawa diri meninggalkan kamu semua serta apa yang kamu sembah yang
lain dari Allah; dan aku akan beribadat kepada Tuhanku dengan ikhlas;
mudah-mudahan aku dengan ibadatku kepada Tuhanku itu tidak menjadi hampa (dan
derhaka seperti kamu)". [19.48] [Maryam, 19:41-48]
Dibakar kaumnya:
Firman Allah SWT:
قَالُوا
حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آَلِهَتَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِينَ (68) قُلْنَا
يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ (69) وَأَرَادُوا بِهِ
كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَخْسَرِينَ (70) وَنَجَّيْنَاهُ وَلُوطًا إِلَى
الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا لِلْعَالَمِينَ (71)
Maksudnya: {(Setelah tidak dapat berhujah lagi,
ketua-ketua) mereka berkata: "Bakarlah dia dan belalah tuhan-tuhan kamu,
jika betul kamu mahu bertindak membelanya!" [21.68]
Kami berfirman: "Hai api, jadilah engkau sejuk
serta selamat sejahtera kepada Ibrahim! ".[21.69]
Dan mereka (dengan perbuatan membakarnya itu) hendak
melakukan angkara yang menyakitinya, lalu Kami jadikan mereka orang-orang yang
amat rugi, (kalah dengan hinanya). [21.70]
Dan Kami selamatkan dia dan (sepupunya) Nabi Lut ke
negeri yang Kami limpahkan berkat padanya untuk umat manusia. [21.71] [Al-Anbiya’,
68:71]
Firman Allah SWT:
قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ (95) وَاللَّهُ
خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ (96) قَالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْيَانًا فَأَلْقُوهُ
فِي الْجَحِيمِ (97) فَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِينَ
(98)
Maksudnya: {(Bagi
menjawab bantahan mereka), ia berkata: "Patutkah kamu menyembah
benda-benda yang kamu pahat? [37.95]
"Padahal Allah yang mencipta kamu dan benda-benda
yang kamu buat itu!" [37.96]
(Setelah tak
dapat berhujah lagi, ketua-ketua) mereka berkata: "Binalah untuk Ibrahim
sebuah tempat (untuk membakarnya), kemudian campakkan dia ke dalam api yang
menjulang-julang itu". [37.97]
Maka mereka (dengan perbuatan membakar Nabi Ibrahim
itu) hendak melakukan angkara yang menyakitinya, lalu Kami jadikan mereka
orang-orang yang terkebawah (yang tidak berjaya maksudnya). [37.98] [Al-Saffat,
37:95-98]
Diarahkan menyembelih anak kesayangan:
Firman Allah SWT:
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي
أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ
افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ
Maksudnya: {Maka ketika anaknya itu sampai (ke
peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi
Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam
mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?".
Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan
kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang
sabar".} [Al-Saffat, 37:102]
Diarah meninggalkan isteri dan anak yang masih kecil
di lembah kontang Mekah:
Firman Allah SWT:
رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ
ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ
فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ
الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ (37) رَبَّنَا إِنَّكَ تَعْلَمُ مَا نُخْفِي
وَمَا نُعْلِنُ وَمَا يَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي
السَّمَاءِ (38)
Maksudnya: {"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku
telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah
Suci Makkah) yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan
mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (mereka ditempatkan di situ) supaya mereka
mendirikan sembahyang (dan memakmurkannya dengan ibadat). Oleh itu, jadikanlah
hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang
beramai-ramai ke situ), dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai
jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur. [14.37]
[14.38] "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau
mengetahui akan apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami zahirkan; dan tiada
sesuatupun di langit dan di bumi, yang tersembunyi kepada Allah!} [Ibrahim,
14:37-38]
4. NABI AYYUB AS:
Diuji dengan sakit:
Firman Allah SWT:
وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ
وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (83)
Maksudnya: {Dan
(sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya
dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah
sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang
mengasihani".} [Al-Anbiya’,21:83]
Firman Allah
SWT:
وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي
مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ
Maksudnya: {Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami: Nabi
Ayub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "
Sesungguhnya aku diganggu oleh Syaitan dengan (hasutannya semasa aku ditimpa)
kesusahan dan azab seksa (penyakit)".} [Sad, 38:41]
5. NABI MUSA AS:
Dibuang ke sungai ketika kecil:
Firman Allah SWT:
وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَى (37) إِذْ
أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّكَ مَا يُوحَى (38) أَنِ اقْذِفِيهِ فِي
التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ
يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِي وَعَدُوٌّ لَهُ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي
وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي (39) إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ
أَدُلُّكُمْ عَلَى مَنْ يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَى أُمِّكَ كَيْ تَقَرَّ
عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَقَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ
وَفَتَنَّاكَ فُتُونًا فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِي أَهْلِ مَدْيَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَى
قَدَرٍ يَا مُوسَى (40)
Maksudnya: {"Dan demi
sesungguhnya! Kami telahpun mengurniakan kepadamu berbagai nikmat pada satu
masa yang lain sebelum ini. [20.37]
"Ketika
Kami ilhamkan kepada ibumu, dengan memberitahu kepadanya: 20.38]
"Letakkanlah
anakmu di dalam peti, kemudian lepaskanlah peti itu ke laut, maka biarlah laut
itu membawanya terdampar ke pantai, supaya dipungut oleh musuhKu dan musuhnya;
dan Aku telah tanamkan dari kemurahanKu perasaan kasih sayang orang terhadapmu;
dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan pengawasanKu. [20.39]
"Ketika
saudara perempuanmu pergi mencarimu lalu berkata kepada orang-orang yang
memungutmu:" Mahukah, aku tunjukkan kamu kepada orang yang boleh
memeliharanya?" Maka dengan jalan itu Kami mengembalikanmu kepada ibumu
supaya tenang hatinya dan supaya ia tidak berdukacita kerana bercerai denganmu;
dan semasa engkau membunuh seorang lelaki, lalu Kami selamatkan engkau dari
kesusahan pembunuhan itu; dan Kami telah melepaskan engkau berkali-kali dari
berbagai-bagai cubaan; kemudian engkau tinggal dengan selamat beberapa tahun
dalam kalangan penduduk negeri Madyan; setelah itu engkau sekarang datang dari
sana pada masa yang telah ditentukan, wahai Musa[20.40]!
[Taha,
20:37-40]
Firman Allah SWT:
وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا
خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلَا تَخَافِي وَلَا تَحْزَنِي إِنَّا
رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ
Maksudnya: {Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa:"
Susukanlah dia; dalam pada itu, jika engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya
(dari angkara Firaun), maka (letakkanlah dia di dalam peti dan) lepaskanlah dia
ke laut; dan janganlah engkau merasa bimbang dan jangan pula berdukacita;
sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan Kami akan melantiknya
menjadi salah seorang dari Rasul-rasul Kami.} [Al-Qasas, 28:7]
Diburu setelah membunuh seorang Qibti secara tidak
sengaja:
Firman Allah SWT:
وَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَى
حِينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلَانِ هَذَا
مِنْ شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ
عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ قَالَ هَذَا
مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِينٌ (15) قَالَ رَبِّ
إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ
الرَّحِيمُ (16) قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا
لِلْمُجْرِمِينَ (17) فَأَصْبَحَ فِي الْمَدِينَةِ خَائِفًا يَتَرَقَّبُ فَإِذَا
الَّذِي اسْتَنْصَرَهُ بِالْأَمْسِ يَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَى إِنَّكَ
لَغَوِيٌّ مُبِينٌ (18) فَلَمَّا أَنْ أَرَادَ أَنْ يَبْطِشَ بِالَّذِي هُوَ
عَدُوٌّ لَهُمَا قَالَ يَا مُوسَى أَتُرِيدُ أَنْ تَقْتُلَنِي كَمَا قَتَلْتَ
نَفْسًا بِالْأَمْسِ إِنْ تُرِيدُ إِلَّا أَنْ تَكُونَ جَبَّارًا فِي الْأَرْضِ
وَمَا تُرِيدُ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ (19) وَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى
الْمَدِينَةِ يَسْعَى قَالَ يَا مُوسَى إِنَّ الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ
فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحِينَ (20) فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا
يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (21)
Maksudnya: {Dan masuklah ia
ke bandar (Mesir) dalam masa penduduknya tidak menyedarinya, lalu didapatinya
di situ dua orang lelaki sedang berkelahi, - seorang dari golongannya sendiri
dan yang seorang lagi dari pihak musuhnya. Maka orang yang dari golongannya
meminta tolong kepadanya melawan orang yang dari pihak musuhnya; Musa pun
menumbuknya lalu menyebabkan orang itu mati. (pada saat itu) Musa berkata:
"Ini adalah dari kerja Syaitan, sesungguhnya Syaitan itu musuh yang
menyesatkan, yang nyata (angkaranya) ". [28.15]
Ia merayu
(dengan sesalnya): "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri
sendiri; oleh itu ampunkanlah - apalah jua kiranya - akan dosaku". (Maka
Allah Taala menerima taubatnya) lalu mengampunkan dosanya; sesungguhnya Allah
jualah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [28.16]
Ia merayu lagi:
"Wahai Tuhanku, demi nikmat-nikmat yang Engkau kurniakan kepadaku,
(peliharalah daku) supaya aku tidak akan menjadi penyokong kepada golongan yang
bersalah". [28.17]
Semenjak itu,
tinggalah ia di bandar (Mesir) dalam keadaan cemas sambil memerhatikan (berita
mengenai dirinya), maka tiba-tiba orang yang meminta pertolongan kepadanya
semalam, memanggil meminta pertolongannya lagi. Musa berkata kepadanya:
"Sesungguhnya engkau ini orang yang nyata sesatnya! [28.18] "
Maka ketika ia
bersedia hendak menumbuk orang yang menjadi musuh bagi mereka berdua berkatalah
orang itu: "Wahai Musa, adakah engkau hendak membunuhku sebagaimana engkau
membunuh satu jiwa semalam? Sebenarnya engkau hanyalah hendak menjadi seorang
yang kejam di bumi, dan tidaklah engkau hendak menjadi seorang pendamai". [28.19]
Dan datanglah
seorang lelaki dari hujung bandar itu dengan berlari, (lalu menyampaikan
berita) dengan berkata: "Wahai Musa, sesungguhnya pegawai-pegawai Firaun
sedang mengadakan pakatan terhadapmu, mereka hendak membunuhmu; oleh itu
pergilah dari sini, sesungguhnya aku adalah pemberi nasihat secara ikhlas
kepadamu". [28.20]
[28.21] Musa pun
keluarlah dari negeri itu dalam keadaan cemas sambil memerhatikan (berita
mengenai dirinya) serta berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, selamatkanlah
daku dari kaum yang zalim ".} [Al-Qasas,28:15-21]
Berseorangan
di negeri orang (Madyan):
Firman Allah SWT:
وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ
مَدْيَنَ قَالَ عَسَى رَبِّي أَنْ يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ (22) وَلَمَّا
وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ
مِنْ دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا
نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ (23) فَسَقَى
لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ
إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ (24)
Maksudnya: {Dan setelah ia (meninggalkan Mesir dalam
perjalanan) menuju ke negeri Madyan, berdoalah ia dengan berkata:
"Mudah-mudahan Tuhanku menunjukkan jalan yang benar kepadaku,". [28.22]
[28.23] Dan ketika dia sampai di telaga air negeri
Madyan, ia dapati di situ sekumpulan orang-orang lelaki sedang memberi minum
(binatang ternak masing-masing), dan ia juga dapati di sebelah mereka dua
perempuan yang sedang menahan kambing-kambingnya. dia bertanya: "Apa hal
kamu berdua?" Mereka menjawab: "Kami tidak memberi minum
(kambing-kambing kami) sehingga pengembala-pengembala itu membawa balik
binatang ternak masing-masing; dan bapa kami seorang yang terlalu tua umurnya
".
[28.24] Maka Musa pun memberi minum kepada
binatang-binatang ternak mereka, kemudian ia pergi ke tempat teduh lalu berdoa
dengan berkata: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada
sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan".} [Al-Qasas, 28:15-24]
Ditentang kaum yang degil:
Firman Allah SWT:
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ لِمَ
تُؤْذُونَنِي وَقَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ فَلَمَّا
زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ
الْفَاسِقِينَ
Maksudnya: {Dan (ingatlah
peristiwa) ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Wahai kaumku! Mengapa
kamu menyakiti daku, sedang kamu mengetahui bahawa sesungguhnya aku ini Pesuruh
Allah kepada kamu?" Maka ketika mereka menyeleweng (dari kebenaran yang
mereka sedia mengetahuinya), Allah selewengkan hati mereka (dari mendapat hidayah
petunjuk); dan sememangnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum
yang fasik – derhaka.} [Al-Saff, 61:5]
Dicaci
kaumnya:
Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ
آَذَوْا مُوسَى فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قَالُوا وَكَانَ عِنْدَ اللَّهِ
وَجِيهًا (69)
Maksudnya: {Wahai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi)
yang telah mencaci Nabi Musa, lalu Allah membersihkannya dari segala cacian
yang mereka katakan; dan adalah dia seorang yang mulia di sisi Allah.}
[Al-Ahzab, 33:69]
Kaumnya meminta untuk menyembah berhala:
Firman Allah SWT:
وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا
عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ
لَنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آَلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ (138)
إِنَّ هَؤُلَاءِ مُتَبَّرٌ مَا هُمْ فِيهِ وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
(139) قَالَ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلَهًا وَهُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى
الْعَالَمِينَ (140) وَإِذْ أَنْجَيْنَاكُمْ مِنْ آَلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ
سُوءَ الْعَذَابِ يُقَتِّلُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي
ذَلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ (141)
Maksudnya: {Dan Kami
bawakan Bani Israil ke sebarang Laut (Merah) itu lalu mereka sampai kepada
suatu kaum yang sedang menyembah berhala-berhalanya. (Melihatkan yang demikian)
mereka (Bani Israil) berkata: "Wahai Musa buatlah untuk kami suatu tuhan
(berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan". Nabi Musa
menjawab: "Sesungguhnya kamu ini adalah kaum yang jahil. [7.138]
[7.139]
"Sesungguhnya mereka (penyembah-penyembah berhala itu), akan dihancurkan
apa yang mereka berada di dalamnya (dari perbuatan syirik), dan tetaplah
salahnya apa yang mereka kerjakan itu".
[7.140]
Nabi Musa berkata lagi: "Patutkah aku mencari tuhan untuk kamu selain dari
Allah, padahal Ia telah melebihkan kamu atas sekalian manusia (yang sezaman
dengan kamu, dengan berbagai nikmat yang telah dikurniakanNya kepada
kamu)?"
[7.141]
Dan (Tuhan berfirman): Ingatlah ketika Kami selamatkan kamu dari Firaun dan
kaumnya, yang menyeksa kamu dengan azab seksa yang seberat-berat dan
seburuk-buruknya; mereka membunuh anak-anak lelaki kamu dan membiarkan hidup
anak-anak perempuan kamu; dan (ingatlah bahawa) yang demikian itu mengandungi
cubaan yang besar dari Tuhan kamu.} [Al-A’raf, 7:138-141]
Kaumnya
menyembah berhala (patung anak lembu emas):
Firman Allah SWT:
وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَى مِنْ
بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ أَلَمْ يَرَوْا أَنَّهُ
لَا يُكَلِّمُهُمْ وَلَا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا اتَّخَذُوهُ وَكَانُوا ظَالِمِينَ
(148) وَلَمَّا سُقِطَ فِي أَيْدِيهِمْ وَرَأَوْا أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّوا قَالُوا
لَئِنْ لَمْ يَرْحَمْنَا رَبُّنَا وَيَغْفِرْ لَنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ
الْخَاسِرِينَ (149) وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا
قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ
وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قَالَ ابْنَ
أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلَا تُشْمِتْ
بِيَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (150) قَالَ
رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
(151) إِنَّ الَّذِينَ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ سَيَنَالُهُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّهِمْ
وَذِلَّةٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُفْتَرِينَ (152)
وَالَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِهَا وَآَمَنُوا
إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ (153) وَلَمَّا سَكَتَ عَنْ
مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ
لِلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ (154) وَاخْتَارَ مُوسَى قَوْمَهُ سَبْعِينَ
رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ
أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَإِيَّايَ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ
مِنَّا إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَنْ تَشَاءُ وَتَهْدِي مَنْ
تَشَاءُ أَنْتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ
الْغَافِرِينَ (155)
Maksudnya: {Dan kaum Nabi Musa, sesudah ia (pergi ke
Gunung Tursina), mereka membuat dari barang-barang emas perhiasan mereka,
(patung) anak lembu yang bertubuh dan bersuara (Allah berfirman):
"Tidakkah mereka memikirkan bahawa patung itu tidak dapat berkata-kata
dengan mereka dan tidak dapat juga menunjukkan jalan kepada mereka? Mereka
menjadikannya (berhala yang disembah) dan sememangnya mereka adalah orang-orang
yang melakukan kezaliman". [7.148]
[7.149] Dan setelah mereka menyesal (akan apa yang
mereka lakukan) dan mengetahui bahawa mereka telah sesat, berkatalah mereka:
"Sesungguhnya jika Tuhan kami tidak memberi rahmat kepada kami dan
mengampunkan kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi".
[7.150] Dan apabila Nabi Musa kembali kepada kaumnya
dengan marah dan dukacita, berkatalah ia: "Amatlah buruknya apa yang telah
kamu lakukan sepeninggalanku; mengapa kamu terburu-buru (tidak menunggu)
perintah Tuhan kamu?" Dan ia meletakkan Lauh-lauh (yang mengandungi
tulisan Taurat) itu serta ia memegang (rambut) kepala saudaranya (Nabi Harun)
sambil menariknya kepadanya. Nabi Harun berkata: "Wahai anak ibuku!
Sesungguhnya kaum (Bani Israil) memandangku lemah dan nyaris-nyaris mereka
membunuhku (ketika aku melarang mereka); oleh itu, janganlah engkau menjadikan
musuh bergembira melihat (tempelakmu) terhadapku, dan janganlah engkau jadikan
daku termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim".
[7.151] Nabi Musa berdoa dengan berkata: "Wahai
Tuhanku, ampunkanlah bagiku dan bagi saudaraku, dan masukkanlah kami ke dalam
rahmatMu, kerana Engkaulah sahaja Yang Maha Mengasihani dari segala yang lain
mengasihani".
[7.152] Sesungguhnya orang-orang yang menyembah
(patung) anak lembu itu, akan ditimpa kemurkaan dari Tuhan mereka dan kehinaan
dalam kehidupan dunia. Dan demikianlah kami membalas orang-orang yang
mengada-adakan perkara yang tidak benar.
[7.153] Dan orang-orang yang melakukan kejahatan
kemudian mereka bertaubat sesudah itu dan beriman, (maka) sesungguhnya Tuhanmu
sesudah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[7.154] Dan apabila kemarahan Nabi Musa itu reda, dia
pun mengambil Lauh-lauh Taurat itu yang dalam naskhahnya terkandung petunjuk
dan rahmat, bagi orang-orang yang bersungguh-sungguh takut kepada Tuhan mereka
(daripada melanggar perintahNya).
[7.155] Dan Nabi Musa memilih tujuh puluh orang lelaki
dari kaumnya (untuk di bawa bersama ke Gunung Tursina) pada waktu yang telah
kami tentukan. Maka ketika mereka digegar oleh gempa, Nabi Musa merayu dengan
berkata: "Wahai Tuhanku! Jika Engkau kehendaki, Engkau boleh binasakan
mereka bersama-sama denganku sebelum ini. Adakah Engkau hendak membinasakan
kami disebabkan apa yang telah dilakukan oleh orang-orang yang bodoh di antara
kami? (Apa yang mereka telah lakukan) itu hanyalah cubaanMu. Dengan cubaan itu
Engkau sesatkan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkau beri petunjuk kepada
sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkau jualah Pelindung kami; oleh itu
ampunkanlah kami dan berilah rahmat kepada kami, kerana Engkau jualah
sebaik-baik Pemberi ampun.} [Al-A’raf,7:148-155]
Kebiadaban kaumnya yang enggan memasuki Palestin:
Firman Allah SWT:
يَا قَوْمِ ادْخُلُوا
الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَى
أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ (21) قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّ فِيهَا
قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ
يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ (22) قَالَ رَجُلَانِ مِنَ الَّذِينَ
يَخَافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا
دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غَالِبُونَ وَعَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ
كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (23) قَالُوا يَا
مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ
وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ (24) قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا
أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ
الْفَاسِقِينَ (25) قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً
يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (26)
Maksudnya: {(Nabi Musa berkata lagi): "Wahai
kaumku, masuklah ke Tanah Suci (Palestin) yang telah diperintahkan oleh Allah
untuk kamu (memasukinya); dan janganlah kamu berbalik undur ke belakang, (kalau
kamu undur) maka kamu kelak menjadi orang-orang yang rugi (di dunia dan di
akhirat)". [5.21]
[5.22] Mereka menjawab: "Wahai Musa bahawasanya
di negeri itu ada kaum yang gagah perkasa, dan sesungguhnya kami tidak akan
memasukinya sehingga mereka keluar daripadanya; kemudian jika mereka keluar
daripadanya, maka sesungguhnya kami akan masuk (ke negeri itu)".
[5.23] Berkatalah dua lelaki di antara orang-orang
yang takut (menyalahi perintah tuhan), lagi yang telah diberi nikmat (taufik)
oleh Allah kepada keduanya: "Seranglah mereka melalui pintu itu, kerana
apabila kamu memasukinya maka sudah tentu kamulah orang-orang yang menang; dan
kepada Allah jualah hendaklah kamu berserah (setelah kamu bertindak menyerang),
jika benar kamu orang-orang yang beriman"
[5.24] Mereka (menolak dengan) berkata: "Wahai
Musa, sesungguhnya kami tidak akan memasuki negeri itu selama-lamanya selagi
kaum itu masih berada di dalamnya; oleh itu pergilah engkau bersama Tuhanmu dan
perangilah mereka. Sebenarnya kami di sinilah duduk menunggu".
[5.25] Nabi Musa (merayu kepada Allah), katanya:
"Wahai Tuhan! Sesungguhnya aku tidak dapat menguasai selain daripada
diriku sendiri dan saudaraku (Harun); oleh itu pisahkanlah antara kami dengan
kaum yang fasik itu".
[5.26] Allah berfirman: "Sesungguhnya negeri itu diharamkan
kepada mereka memasukinya - selama empat puluh tahun, mereka akan merayau-rayau
dengan bingungnya (di sepanjang masa yang tersebut) di padang pasir (Sinai);
maka janganlah engkau berdukacita terhadap kaum yang fasik itu".}
[al-Ma’idah, 5:21-16].
5. NABI ZAKARIYYA AS:
Tiada zuriat sehingga usia tua dan isteri yang
mandul:
Firman Allah SWT:
ذِكْرُ رَحْمَةِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّا (2) إِذْ
نَادَى رَبَّهُ نِدَاءً خَفِيًّا (3) قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي
وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَلَمْ أَكُنْ بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا (4)
وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائِي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ
لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا (5) يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آَلِ يَعْقُوبَ
وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا (6) يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ
اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا (7) قَالَ رَبِّ أَنَّى
يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ
الْكِبَرِ عِتِيًّا (8) قَالَ كَذَلِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَقَدْ
خَلَقْتُكَ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ تَكُ شَيْئًا (9) قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِي آَيَةً
قَالَ آَيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَ لَيَالٍ سَوِيًّا (10) فَخَرَجَ
عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً
وَعَشِيًّا (11)
Maksudnya: {(Ini ialah) perihal limpahan rahmat
Tuhanmu (wahai Muhammad), kepada hambaNya Zakaria. [19.2]
[19.3] (Ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Zakaria
berdoa kepada tuhannya dengan doa permohonan secara perlahan.
[19.4] Ia merayu dengan berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya
telah lemahlah tulang -tulangku, dan telah putih melepaklah uban kepalaku; dan
aku - wahai Tuhanku - tidak pernah merasa hampa dengan doa permohonanku
kepadaMu.
[19.5] Dan sesungguhnya aku merasa bimbang akan
kecuaian kaum kerabatku menyempurnakan tugas-tugas ugama sepeninggalanku; dan
isteriku pula adalah seorang yang mandul; oleh itu, kurniakanlah daku dari
sisiMu seorang anak lelaki.
[19.6] Yang layak mewarisi daku, juga mewarisi
keluarga Nabi Yaakub; dan jadikanlah dia - wahai Tuhanku seorang yang diredhai
serta disukai".
[19.7] (Nabi Zakaria diseru setelah dikabulkan
doanya):"Wahai Zakaria! Sesungguhnya Kami memberikan khabar yang
mengembirakanmu dengan mengurniakan seorang anak lelaki bernama Yahya, yang
kami tidak pernah jadikan sebelum itu, seorangpun yang senama dengannya".
[19.8] Nabi Zakaria bertanya: "Wahai Tuhanku!
Bagaimanakah caranya aku akan beroleh seorang anak, sedang isteriku adalah
seorang yang mandul dan aku sendiri pula telah sampai had umur yang
setua-tuanya?"
[19.9] Penyeru itu menjawab: Demikian keadaannya -
janganlah dihairankan; Tuhanmu berfirman; "Hal itu mudah bagiKu kerana
sesungguhnya Aku telah menciptakanmu dahulu, sedang engkau pada masa itu belum
ada sebarang apapun."
[19.10] Nabi Zakaria merayu lagi: "Wahai Tuhanku!
Jadikanlah satu tanda bagiku (yang menunjukkan isteriku mengandung)",
Allah Taala berfirman: " Tandamu itu ialah engkau tidak akan dapat
berkata-kata dengan orang ramai selama tiga malam, sedang engkau dalam keadaan
sihat".
[19.11] Maka dia pun keluar mendapatkan kaumnya dari
Mihrab (tempat sembahyangnya), lalu ia memberi isyarat kepada mereka:
"Hendaklah kamu bertasbih (mengerjakan ibadat kepada Allah) pagi dan
petang".} [Maryam, 19:2-11]
Firman Allah
SWT:
وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي
فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ (89) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ
يَحْيَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي
الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ (90)
Maksudnya: {Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria,
ketika ia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Janganlah
Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan
Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi". [21.89]
[21.90] Maka Kami perkenankan doanya, dan Kami
kurniakan kepadanya (anaknya) Yahya, dan Kami perelokkan keadaan isterinya yang
mandul, (untuk melahirkan anak) baginya. (Kami limpahkan berbagai ihsan kepada
Rasul-rasul itu ialah kerana) sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba dalam
mengerjakan kebaikan, dan sentiasa berdoa kepada kami dengan penuh harapan
serta gerun takut; dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada Kami.}
[Al-Anbiya’, 21:89-90]
6. NABI ISA AS:
Ditentang kaum dan hampir dibunuh:
Firman Allah SWT:
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ
إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ
التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ
فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ (6)
Maksudnya: {Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi
Isa ibni Maryam berkata: "Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh
Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu
Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul
yang akan datang kemudian daripadaku - bernama: Ahmad". Maka ketika ia
datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka
berkata: "Ini ialah sihir yang jelas nyata!"}
[Al-Saff, 61:6]
Firman Allah SWT:
فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ
أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ
آَمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (52) رَبَّنَا آَمَنَّا بِمَا
أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ (53)
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ (54) إِذْ قَالَ
اللَّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ
الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا
إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ
فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (55)
Maksudnya: {Maka ketika Nabi Isa merasa (serta
mengetahui dengan yakin) akan kekufuran dari mereka (kaum Yahudi), berkatalah ia:"
Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan
menegakkan ugamaNya)?". Orang-orang "Hawariyyuun"
(Penyokong-penyokong Nabi Isa) berkata: "Kamilah penolong-penolong
(utusan) Allah. Kami telah beriman kepada Allah, dan saksikanlah (wahai Nabi
Allah) sesungguhnya kami ialah orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat
kepada Allah). [3.52]
[3.53] "Wahai Tuhan kami! Kami telah beriman
kepada apa yang telah Engkau turunkan, dan kami mengikut RasulMu; oleh itu
suratkanlah kami beserta orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui
keesaanMu dan kebenaran RasulMu)".
[3.54] Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun
merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi Isa), dan Allah pula membalas tipu
daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan
menggagalkan segala jenis) tipu daya.
[3.55] (Ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai
Isa! Sesungguhnya Aku akan mengambilmu dengan sempurna, dan akan mengangkatmu
ke sisiKu, dan akan membersihkanmu dari orang-orang kafir, dan juga akan
menjadikan orang-orang yang mengikutmu mengatasi orang-orang kafir (yang tidak
beriman kepadamu), hingga ke hari kiamat. Kemudian kepada Akulah tempat
kembalinya kamu, lalu Aku menghukum (memberi keputusan) tentang apa yang kamu
perselisihkan".} [Ali ‘Imran, 3:52-55]
Ibu baginda (Maryam) difitnah:
Firman Allah SWT:
وَبِكُفْرِهِمْ وَقَوْلِهِمْ عَلَى مَرْيَمَ بُهْتَانًا
عَظِيمًا (156) وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ
رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ
الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ
إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا (157)
Maksudnya: {Demikian juga (Kami laknatkan mereka)
dangan sebab kekufuran mereka dan tuduhan mereka terhadap Maryam (dengan
tuduhan yang amat dustanya. [4.156]
[4.157] Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka dengan
mengatakan: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Maryam,
Rasul Allah". Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak memalangnya (di
kayu palang - salib), tetapi diserupakan bagi mereka (orang yang mereka bunuh
itu seperti Nabi Isa). Dan Sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih
faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak
(ragu-ragu) tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun
bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata; dan
mereka tidak membunuhnya dengan yakin.} [An-Nisa’, 4:156-157]
RAHSIA MENGHADAPI UJIAN ALLAH ADALAH SABAR:
Firman Allah SWT:
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ
الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا
إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)
Maksudnya: {Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu
dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan,
dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil
tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: [2.155]
[2.156] (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka
ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah
kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."} [Al-Baqarah, 2:155-156]
Firman Allah SWT:
قُلْ يَا عِبَادِ الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا
رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَأَرْضُ اللَّهِ
وَاسِعَةٌ إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ (10)
Maksudnya:
{Katakanlah (wahai Muhammad,
akan firmanKu ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): "Wahai
hamba-hambaKu yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah)
orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar
di akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu
ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan
disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira"} [Az-Zumar, 39:10]
Firman Allah SWT:
مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ
اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا
كَانُوا يَعْمَلُونَ
Maksudnya: {(Sebenarnya)
apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi
Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan
memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.}
[An-Nahl, 16:96].
Firman Allah SWT:
فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ
مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا
يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ يُهْلَكُ
إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ
Maksudnya: {(Jika demikian akibat orang-orang kafir
yang menentangmu wahai Muhammad) maka bersabarlah engkau sebagaimana sabarnya
Rasul-rasul "Ulil-Azmi" (yang mempunyai keazaman dan ketabahan hati)
dari kalangan Rasul-rasul (yang terdahulu daripadamu); dan janganlah engkau
meminta disegerakan azab untuk mereka (yang menentangmu itu). Sesungguhnya
keadaan mereka semasa melihat azab yang dijanjikan kepada mereka, merasai
seolah-olah mereka tidak tinggal (di dunia) melainkan sekadar satu saat sahaja
dari siang hari. (Penerangan yang demikian) cukuplah menjadi pelajaran (bagi
orang-orang yang mahu insaf). Maka (ingatlah) tidak dibinasakan melainkan kaum
yang fasik - derhaka.} [Al-Ahqaf, 46:35]
Disediakan oleh: Ustaz Abdullah
Bukhari bin Abdul Rahim.
Penysyarah Jabatan Tilawah Al-Quran, Pusat Bahasa, UIA.
Ahli MURSHID.
Akhukum,
Abu Anas Madani, PSD. 24 Sya'ban 1434H.