Antara
syiar terpenting yang dapat membezakan seorang wanita Islam dengan wanita bukan
Islam ialah dari segi disiplin pakaian yang menepati kehendak dan piawaian
syariat. Disiplin berpakaian ini lebih kerap disebut sebagai kewajipan menutup
aurat kerana secara asasnya Islam tidak menetapkan jenis pakaian yang perlu
dipakai, tetapi menetapkan bahagian mana yang wajib ditutup bersama beberapa
kriteria asas. Hal ini bersesuaian dengan ciri-ciri syariat Islam itu sendiri
yang bersifat thabat dan murunah, tetap dalam menjaga prinsip-prinsip
asas dan anjal jika melibatkan permasalahan cabang dan kaedah pendekatan. Ia tegas
dari segi prinsip wajib memakai tudung kepala dan menutup aurat mengikut batas yang
telah ditentukan. Namun dari segi jenis pakaiannya masih fleksibel dan boleh
disesuaikan selama mana ia memenuhi garis panduan atau ciri-ciri menutup aurat.
Justeru
itu kita melihat agama Islam boleh tersebar ke segenap pelosok dunia dan para
wanita Islam daripada pelbagai bangsa dapat menyesuaikan pakaian mereka yang
sedia ada dengan identiti seorang wanita Islam yang bertudung dan menutup
aurat.
Sebagaimana
yang sedia maklum, perintah agar menutup aurat dan menyembunyikan perhiasan
tubuh badan wanita daripada pandangan lelaki yang bukan mahram merupakan satu
perintah Allah yang disebutkan secara jelas di dalam al-Quran al-Karim. Ayat
ke-31 daripada Surah al-Nur menyebut yang bermaksud: “.. Dan janganlah
mereka (golongan mukminah) memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang
zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan
tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh
mereka kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau putera-putera
mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka,
atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan
mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang-orang
gaji lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau
kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah
mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari
perhiasan mereka..”
Perbahasan
tentang perhiasan yang disebutkan di dalam ayat ini begitu panjang dibincangkan
oleh para ulama. Dr. Yusof Al-Qardhawi menyebut bahawa para muslimah dilarang
keras membuka atau menampakkan perhiasannya yang seharusnya disembunyikan
seperti perhiasan telinga (anting-anting), perhiasan kepala (rambut dan sanggul),
perhiasan leher (rantai), perhiasan dada (belahan dadanya) dan perhiasan kaki (betis
dan gelang kaki). Semuanya ini tidak boleh diperlihatkan kepada lelaki
melainkan suami dan mahram sahaja. Golongan muslimah hanya boleh membuka muka
dan kedua telapak tangan yang memang diberikan kelonggaran oleh syarak untuk didedahkan.
Pemahaman
ini telah diperkuatkan lagi oleh hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Aisyah
r.a bahawa kakaknya Asma’ binti Abu Bakar r.a pernah masuk ke rumah Nabi s.a.w
dengan berpakaian jarang sehingga nampak kulitnya, lalu Rasulullah s.a.w memalingkan
wajahnya lalu menyebut, “Wahai Asma’, sesungguhnya seorang perempuan apabila
sudah didatangi haid (mencapai usia baligh), tidak patut diperlihatkan tubuhnya
itu melainkan ini dan ini” - sambil menunjukkan muka dan dua tapak tangannya. (H.R.
Abu Daud)
Justeru itu, para ulama telah menetapkan beberapa garis
panduan untuk memastikan bahawa ciri-ciri pakaian muslimah itu bukan sahaja
menutup kulit di bahagian badan yang menjadi auratnya, tetapi juga menepati
konsep menutup aurat bagi mencapai objektif yang dikehendaki oleh syariat.
Tujuh Garis Panduan
Pakaian Muslimah Di Hadapan Bukan Mahram
Pertama-
Pakaian yang menutupi keseluruhan
tubuh badan melainkan muka dan tapak tangan.
Kedua-
Pakaian tersebut bukanlah perhiasan
yang melampau, atau bertabarruj sehingga menarik perhatian.
Bertabarruj
boleh difahami secara umum sebagai memperlihatkan kecantikan wanita sama ada di
bahagian muka atau lain-lain perhiasan pada pakaian dan bahagian tubuh badan.
Ini termasuk solekan yang tebal selain bedak, celak dan inai yang biasa dipakai
oleh wanita.
Ketiga-
Pakaian tersebut tidak terlalu nipis
atau jarang sehingga menampakkan warna kulit atau membayangkan anggota tubuh.
Keempat-
Pakaian tersebut hendaklah longgar,
tidak ketat sehingga menggambarkan bentuk tubuh dan tidak menampakkan
tempat-tempat fitnah yang mengundang syahwat.
Dalam
hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Ada
dua golongan daripada ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya, (salah
satunya ialah) perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang
cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencederungkan orang lain kepada perbuatan
maksiat, rambutnya sebesar bonggol unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk
syurga, serta tidak akan dapat mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium
sejauh perjalanan demikian dan demikian.” (H.R Muslim)
Kelima-
Tidak memakai wangian yang harumnya
boleh dihidu oleh lelaki ajnabi.
Nabi
s.a.w telah mengingatkan kaum wanita dalam sebuah hadis yang bermaksud: “Mana-mana
wanita yang berwangi-wangian dan kemudiannya lalu di kalangan khalayak lelaki
yang menghidu harumannya, maka ia adalah seperti wanita penzina, dan setiap
mata (lelaki) yang tertarik lalu memandangnya adalah mata yang berzina.” (H.R
Abu Daud, At-Tirmizi: Hasan Sahih)
Keenam-
Tidak menyerupai pakaian lelaki
Allah
S.W.T melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan juga wanita yang menyerupai
lelaki. Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Bukan dari golongan kami siapa saja
wanita yang menyerupai lelaki dan siapa saja lelaki yang menyerupai wanita.” (Musnad
Ahmad, no: 6875).
Ketujuh-
Tidak dipakai untuk tujuan
kemasyhuran, glamor atau menunjuk-nunjuk.
Rasulullah
s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang memakai pakaian demi
kemasyhuran, maka Allah akan memakaikannya pada hari Qiamat yang sepertinya,
kemudian membakarnya dengan api neraka.” (H.R Abu Daud: 4029)
Pakaian kemasyhuran tidak hanya
tertumpu kepada pakaian yang cantik bergemerlapan sahaja, tetapi juga pakaian
yang sengaja diburuk-burukkan dengan tujuan supaya orang ramai mengatakannya
seorang yang zuhud.
Tujuan Wanita Diperintah Memelihara Aurat
Sudah
tentu tujuan utama menunaikan perintah menutup aurat adalah sebagai satu
manifestasi pengabdian kita kepada Allah yang mesti ditaati perintah-Nya. Seandainya
di tempat-tempat kerja mempunyai etika pakaian yang tersendiri yang mesti
dipatuhi oleh pekerja, maka di dunia ini yang merupakan tempat kita beramal
juga mempunyai etika pemakaiannya yang tersendiri. Sekiranya perbuatan
melanggar etika berpakaian di tempat kerja atau tempat belajar dianggap sebagai
satu kesalahan yang boleh dikenakan tindakan tatatertib, maka begitulah juga
perbuatan melanggar etika berpakaian sebagai seorang muslim atau muslimah di
dunia ini adalah berdosa dan akan dikenakan tindakan dan hukuman di akhirat
nanti.
Allah
S.W.T menyebut di dalam surah al-Ahzab ayat 36 yang bermaksud: “Dan tidaklah
harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan
Rasul-Nya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus
mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan
sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya ia
telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.”
Namun begitu kerapkali kedengaran suara wanita
Islam yang tidak berpuas hati dengan kewajipan menutup aurat yang kelihatan
jauh lebih berat berbanding lelaki. Harus
difahami bahawa keadilan Islam dalam meletakkan batasan aurat yang berbeza
antara lelaki dan perempuan sudah tentu ada hikmah tersendiri yang diatur oleh
Allah, Pencipta Yang Maha Bijaksana. Ada di kalangan masyarakat Islam yang turut
menganggap batasan ini sebagai satu pantang larang yang menyekat kebebasan
wanita. Mereka terpengaruh dengan agenda musuh Islam yang sentiasa menganjurkan
wanita mendedahkan aurat kononnya untuk memberi kebebasan kepada wanita, namun
sebenarnya ia adalah untuk memberi kebebasan kepada mereka untuk mudah
mendekati lantas merosakkan wanita.
Sesungguhnya
bagi kaum muslimah, tujuan penutupan aurat yang agak ketat adalah untuk menjaga
kehormatan diri wanita yang tinggi nilainya di sisi Islam. Bagaimana mungkin
sesuatu yang berharga dan tinggi nilainya dibiarkan terdedah sehingga boleh
dilihat dan dicapai oleh golongan yang tidak berhak?
Wanita
juga diwajibkan memenuhi kriteria menutup aurat untuk menjaga ketenteraman awam
agar tidak terganggu secara emosi dengan aurat yang terdedah sehingga menjadi
punca berlakunya kerosakan dan maksiat. Bahagian tubuh yang didedahkan dan
menggoda kerapkali mengganggu ketenteraman jiwa lelaki dan mungkin juga wanita
yang melihat sehingga turut mengganggu kerukunan rumahtangga dan masyarakat.
Justeru
itu dengan menutup aurat secara sempurna akan menyelamatkan wanita, lelaki dan
seluruh masyarakat daripada begitu banyak kerosakan yang mungkin berlaku. Di
dalam Surah Al-Ahzab ayat 59 Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: “Wahai Nabi!
Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan wanita-wanita
mukmin, hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian
itu lebih baik, supaya mereka lebih mudah untuk dikenali, kerana itu mereka
tidak diganggu.”
Seorang
muslimah yang solehah akan berusaha untuk menutup aurat dengan sempurna,
melabuhkan tudungnya agar mereka tidak diganggu kerana dikenali sebagai perempuan
yang baik. Lebih penting daripada itu ialah seorang muslimah juga hendaklah
sentiasa menjaga maruah diri, memelihara sifat malu, tidak sewenang-wenangnya
menonjolkan diri untuk tatapan ramai, menjaga pergaulan, tutur bicara dan
pandangan mata daripada apa yang diharamkan oleh Allah. Sudah tentu tanpa
keperibadian muslimah dan akhlak yang baik secara menyeluruh, pakaian yang
dilihat menutup aurat sahaja belum mampu menjamin tercapainya tujuan di sebalik
penutupan aurat kaum muslimah.
Seterusnya, Adakah Berbeza Aurat Wanita
Di Dalam dan Di Luar Solat?
Menjadi fenomena yang biasa berlaku di kalangan wanita Islam ialah
walaupun ada di kalangan mereka yang tidak sempurna penutupan auratnya dalam
kehidupan seharian, namun mereka masih lagi menitik beratkan kewajipan menutup
aurat dalam mengerjakan solat. Masing-masing faham betapa besarnya implikasi
jika mengerjakan solat tanpa menutup aurat dengan sempurna kerana menutup aurat
itu termasuk di dalam syarat sah solat. Lantaran itulah kebanyakan masyarakat
Islam, lebih-lebih lagi masyarakat Melayu menyediakan telekung solat yang
khusus bagi wanita bukan hanya untuk memastikan kebersihan pakaiannya ketika
mengerjakan solat, tetapi juga untuk memastikan auratnya terjaga dengan lebih
sempurna dan sah solatnya.
Rentetan daripada itu timbul persoalan, adakah aurat wanita ketika
berada di luar solat dan ketika mengerjakan solat mempunyai sempadan dan hukum
yang berbeza?
Secara ringkas, ketika berada di luar solat, aurat wanita yang wajib
ditutup daripada pandangan sesama wanita dan sesama mahram terdekatnya adalah
di antara pusat dengan lutut. Seandainya menimbulkan fitnah, maka wajib ditutup
apa yang dikhuatiri menimbulkan fitnah tersebut walaupun di antara sesama
mahram.
Manakala aurat wanita di hadapan lelaki ajnabi pula mengikut pandangan
yang muktamad ialah seluruh tubuh badannya melainkan muka dan dua tapak tangan
sebagaimana yang telah dibincangkan di atas.
Dalam hal mengerjakan solat pula, sempadan aurat wanita yang wajib
ditutup sebagai syarat sah solat ialah yang sama seperti sempadan aurat wanita
di hadapan lelaki ajnabi. Imam al-Syafi’e di dalam kitab al-Umm (Jilid 1, hlm.
109) menyebut bahawa seorang perempuan wajib menutup seluruh badannya di dalam
solat melainkan muka dan kedua tapak tangannya.
Pakaian Wanita Ketika Mengerjakan Solat
Imam al-Tirmizi (No. hadith 277) meriwayatkan daripada Aisyah r.a
katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
لا تقبل صلاة الحائض إلا بخمار
“Tidak
diterima solat perempuan yang telah baligh melainkan dengan memakai kain yang menutup kepalanya.”
Di dalam sebuah hadith yang lain pula, Ummul Mu’minin Ummu Salamah r.a
telah meriwayatkan bahawa beliau telah bertanya kepada Nabi s.a.w:
يا رسول الله، أتصلي المرأة في درع وخمار ليس عليها إزار؟
“Adakah
seseorang perempuan itu boleh bersolat dalam keadaan memakai baju dan tudung
kepala sahaja, tetapi tidak memakai kain sarung?”
Rasulullah
s.a.w menjawab:
نعم إذا كان سابغا يغطي ظهور قدميها.
“Boleh,
jika bajunya itu labuh sehingga menutup zahir (bahagian atas) kedua kakinya.”
(H.R Abu Daud, no. 640 dan al-Baihaqi, jilid 2, no. 232)
Terdapat tiga istilah yang telah disebutkan di dalam hadith-hadith di
atas berkenaan dengan pakaian wanita di dalam solat iaitu dir' (baju yang menutupi bahagian tengah tubuh), khimar (tudung yang menutupi kepala) dan
juga izar (kain sarung yang menutupi
bahagian bawah badan).
Berdasarkan hadith berkenaan dengan khimar di atas, maka tidak ada khilaf di kalangan fuqaha bahawa
hukum menutup kepala iaitu seluruh rambut, telinga dan juga leher adalah wajib
bagi wanita yang telah baligh di dalam solatnya.
Adapun pakaian yang boleh digunakan
untuk mengerjakan solat pula ialah apa jua pakaian yang menutup keseluruhan
tubuh badan wanita sehingga ke kakinya, kecuali bahagian muka dan dua tapak
tangan sama ada dengan sehelai pakaian atau lebih. Hal ini jelas disebut oleh
Ibn al-Munzir berdasarkan kepada hadith Ummu Salamah yang telah disebutkan
tadi, di mana baju labuh yang sudah menutupi zahir kedua kaki boleh dipakai
untuk bersolat, dan tidak perlu lagi memakai kain sarung yang khusus.
(Al-Mufassal fi Ahkam a-Mar’ah wa al-Bait al-Muslim, jilid 1, hlm 193)
Adapun pakaian solat wanita yang lebih digalakkan menurut para ulama
ialah sebanyak tiga helai pakaian iaitu dir’ (baju yang longgar menutupi
badan hingga ke kaki), khimar (yang menutup kepala dan leher) dan jilbab
iaitu telekung yang besar diletakkan di atas khimar yang melitupi
sebahagian besar tubuh supaya tidak menampakkan bentuk tubuh wanita.
(Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah wa al-Bait al-Muslim, jilid 1, hlm. 193)
Beberapa Isu Berkenaan Pakaian Solat
Wanita
Pertama -
Jika dilihat sekilas pandang, maka asas sempadan aurat wanita di dalam solat
adalah sama dengan sempadan auratnya di luar solat apabila terdedah kepada
pandangan lelaki ajnabi. Namun bagi para ulama yang berpandangan bahawa
terdapat perbezaan bagi sempadan aurat di dalam dan di luar solat, maka
kebanyakan mereka menjadikan aurat di luar solat iaitu di hadapan lelaki ajnabi
itu lebih ketat daripada aurat wanita ketika mengerjakan solat di tempat yang
tidak dapat dilihat oleh lelaki ajnabi. Ini adalah kerana bagi kebanyakan
ulama, fitnah di dalam solat adalah lebih ringan berbanding fitnah di luar
solat. Justeru itu, tiada khilaf tentang perlunya membuka muka untuk
mengerjakan solat, tetapi terdapat khilaf tentang wajibnya menutup muka di
hadapan lelaki ajnabi di luar solat.
Begitu juga masih sah solat wanita yang bersolat dengan pakaian yang
ketat apabila telah menutup bahagian auratnya kerana tidak ada dalil yang
mengatakan sebaliknya. Namun begitu ada di kalangan ulama yang meletakkan
hukumnya sebagai makruh. Akan tetapi sekiranya pakaian yang ketat itu dipakai
di hadapan lelaki ajnabi, maka hukumnya adalah haram dan berdosa.
Dukacitanya, hukum yang telah dirumuskan oleh para fuqaha berpandukan
al-Quran dan al-Sunnah di atas tidak difahami dan tidak dipatuhi oleh
sebilangan wanita Islam dewasa ini. Amalan masyarakat yang mengetatkan
penutupan aurat di dalam solat kerana khuatir ibadah mereka tidak sah, tetapi
pada masa yang sama tidak begitu menitik beratkan penjagaan aurat di luar solat
dalam kehidupan seharian adalah jelas bertentangan dengan hukum berkenaan. Hal
ini berlaku mungkin kerana masih terpisahnya aspek ibadah daripada soal
kehidupan bagi kebanyakan anggota masyarakat kita. Padahal sebagaimana menutup
aurat di dalam solat itu adalah perintah Allah s.w.t, maka menutup aurat di
luar solat juga adalah perintah Allah s.w.t yang wajib dipatuhi dengan
sebaiknya.
Kedua –
Apa yang dimaksudkan dengan dua tapak tangan yang dibenarkan untuk dibuka ialah
bermula dari hujung jari jemari sehingga ke tulang yang timbul di pergelangan
tangan (al-ku'), termasuk belakang
dua tapak tangannya, zahir dan batinnya (Nihayatul Muhtaj, jilid 2, hlm. 6).
Manakala pandangan yang mengatakan bahawa hanya bahagian tapak tangan sahaja
yang harus dibuka, sedangkan belakang tapak tangan itu perlu ditutup dengan
telekung solat yang labuh atau lengan baju yang panjang adalah tidak mempunyai
dalil atau hujah yang kuat. Jumhur fuqaha menegaskan bahawa seluruh tapak
tangan wanita (zahir dan batinnya) adalah bukan aurat di dalam bersolat (Ahkam
al-‘Aurah wa al-Nazor, hlm. 234).
Ketiga -
Berkenaan dengan kaki wanita pula, maka menurut pandangan yang muktamad
daripada mazhab Maliki, Syafie dan Hanbali, ia merupakan aurat wanita yang
wajib ditutup di dalam solat dan di luarnya ketika berhadapan dengan lelaki
ajnabi. Namun demikian masih lagi terdapat khilaf di dalam mazhab-mazhab itu
sendiri tentang keharusan membuka kaki di dalam solat. Menurut mazhab Hanafi
pula, kaki wanita bukanlah aurat dan tidak perlu ditutup sama ada ketika solat
mahupun di luarnya. Namun terdapat satu riwayat yang lain di dalam mazhab
tersebut yang menetapkan bahawa kaki wanita juga adalah aurat di hadapan lelaki
ajnabi, tetapi bukan aurat yang perlu ditutup di dalam solat. (Ahkam al-‘Aurah
wa al-Nazor, hlm. 233)
Pandangan jumhur fuqaha dibuat berdasarkan kepada hadith Ummu Salamah
yang telah disebutkan di awal tadi. Hadith tersebut memberi maksud bahawa baju
labuh yang wajib dipakai oleh wanita untuk mengerjakan solat ialah yang menutup
kakinya. Ini adalah kerana apabila pakaian solat wanita sudahpun menutup zahir
kedua kakinya ketika berdiri dan rukuk, ia pasti akan menutup tapak kakinya
ketika duduk dan sujud disebabkan berhimpunnya anggota-anggota tubuh yang lain
ketika duduk dan sujud.
Keempat - Berkenaan dagu wanita yang seringkali
ditutup dengan telekung solat di negara kita, adakah ianya termasuk bahagian
yang wajib ditutup ataupun ia adalah sebagai satu cara untuk lebih berhati-hati
(ihtiyath)?
Perbincangan mengenai sempadan muka boleh didapati di dalam bab
bersuci iaitu dalam membincangkan tentang had muka yang wajib dibasuh sewaktu berwudhu.
Secara ringkas, sempadan muka dari segi memanjang bermula dari tempat tumbuh
rambut (bahagian atas) hingga ke bahagian paling bawah dagu, dan dari segi
lebarnya bermula dari telinga hingga ke telinga. (Fiqh Minhaji, jilid 1, hlm.
60). Namun Dr Yusof al-Qaradhawi di dalam bukunya Fiqh al-Thaharah (hlm. 141)
menyebut pandangan beliau bahawa adalah tidak perlu untuk mengehadkan sempadan
muka dengan begitu detil kerana ia adalah sebagaimana yang telah diketahui umum
merupakan wajah yang dapat dilihat dari arah hadapan.
Justeru itu, dagu yang wajib dibasuh tanpa khilaf ketika berwudhu
masih termasuk dalam sempadan muka yang harus dibuka semasa wanita mengerjakan
solat. Bagaimanapun pandangan yang menganjurkan agar bahagian bawah dagu itu
sebaiknya ditutup bersama khimar adalah pandangan yang berdasarkan ihtiyath
(lebih berhati-hati).
Islam tidak
menentukan pakaian yang khusus untuk dipakai oleh wanita ketika bersolat. Yang
ditentukan oleh syarak ialah apa yang perlu ditutup, dan bukannya apa yang
perlu dipakai. Justeru itu, para muslimah tidak perlu terikat dengan pemakaian
telekung solat sahaja untuk mengerjakan solat kerana solat wanita boleh
dikerjakan dengan apa jua bentuk pakaian, asal sahaja menutupi bahagian
auratnya serta tidak terlalu nipis sehingga menampakkan warna kulit. (Al-Fiqh
al-Islami wa Adillatuh, jilid 1, hlm. 580).
Mungkin apabila berada di rumah, memakai telekung solat yang khusus
itu adalah lebih mudah kerana biasanya wanita memakai pakaian yang ringkas dan
tidak memakai tudung kepala ketika berada di dalam rumah sesama mahramnya.
Namun apabila keluar dari rumah, seorang muslimah sepatutnya telah memastikan
bahawa auratnya ditutup dengan sempurna agar tidak dilihat oleh lelaki ajnabi.
Justeru itu, solat wanita yang bertudung kepala bersama jubah, baju kurung atau
baju labuh dengan seluar panjang yang longgar adalah sah di sisi syarak,
setelah dapat dipastikan bahawa lengannya tidak tersingkap dan kakinya juga
tertutup dengan sempurna sama ada dengan memakai stokin ataupun kain yang
dilabuhkan.
Sekiranya disiplin menutup aurat ini dijaga oleh para muslimah setiap
kali keluar dari rumah sebagai memenuhi tuntutan yang diwajibkan oleh Allah
s.w.t, sudah tentu keadaan ini akan menyelesaikan masalah sebahagian wanita
yang menjadikan ketiadaan telekung solat sebagai alasan untuk melewat-lewatkan
solat ataupun terus meninggalkan solat apabila keluar dari rumah.
Semoga Allah memudahkan kita semua untuk melaksanakan perintah-Nya
sebagaimana yang Dia redhai, dan semoga
kita semua para muslimah akan terus diberikan pahala oleh Allah s.w.t setiap
saat kita berpakaian menutup aurat dan memelihara kehormatan diri sebagaimana yang
ditetapkan oleh syariat. Wallahu a’lam.
اللهم اجعلنا من الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه
- Abdul Karim Zaidan (1994). Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah wa al-Bait
al-Muslim. Beirut, Muassasah al-Risalah, Cetakan Keempat.
- Abu Malik Kamal bin al-Sayid Salim. Fiqh al-Sunnah Li al-Nisa’.
Kaherah, Maktabah Taufiqiyyah.
- Musa’id bin Qasim al-Falih. Ahkam al-Aurah wa an-Nazor bi Dalil
al-Nas wa al-Nazor. Riyadh, Dar al-Ma’arif.
- Ibn Qudamah (1992). Al-Mughni.Kaherah, Hajar Li al-Nasyr wa
al-Tauzi’, Cetakan Kedua.
- Mohd Ali al-Hashimi (2002). Syakhsiyyah al-Mar’ah al-Muslimah.
Beirut, Dar al-Basyair al-Islamiyyah, Cetakan Ketujuh.
- Wahbah al-Zuhaily (1996). Al-Fiqh al-Islamy wa Adillatuh.
Damsyik, Dar al-Fikr, Cetakan Ketiga.
- Yusof al-Qaradhawi (2008). Fiqh al-Thaharah. Kaherah,
Maktabah Wahbah, Cetakan Keempat.
- Yusof Al-Qardhawi (1994). Al-Halal wal Haram fil Islam.
Beirut, Al-Maktab al-Islamy, Cetakan Kelima Belas.
Pensyarah
di Jabatan al-Syariah KIAS.
Rabi’ul Awwal 1434H