Labels

Monday, May 8, 2017

Penjelasan Isu "Minta Maaf Menjelang Ramadhan".

Penjelasan Isu "Minta Maaf Menjelang Ramadhan".
            Setibanya bulan Sya'ban,  kembali tersebar mesej ini samada melalui wassap, fb dan lain-lain media. Setiap tahun ianya dikitar semula, setiap tahun ramai para ustaz menjawab kepada yang rajin bertanya dan mahu memastikan apakah ia sahih. Namun sayangnya masih ramai yang tidak menjumpai maklumat ini dan terus menyebarkannya tanpa memeriksa terlebih dahulu.
            Inilah akibatnya jika mahu beramal tanpa berasaskan ilmu, tradisi dianggap sunnah atau ibadat. Yang tersebar sekarang adalah tradisi bermaaaf-maafan sebelum Ramadhan di alam maya pada zaman timbulnya "mazhab wasafi".


Mereka yang menyebarkannya berdalil dengan hadis yang terjemahannya seperti berikut:
            "Ketika Rasulullah s.a.w  sedang berkhutbah pada solat Jumaat (dalam bulan Sya’ban), Baginda mengatakan Amin sebanyak tiga kali, dan para sahabat yang mendengar Rasulullah mengatakan Amin, terkejut dan secara spontan mereka turut mengatakan Amin. Tapi para sahabat tidak pasti kenapa Rasulullah berkata Amin sehingga tiga kali. Apabila  selesai solat Jumaat, para sahabat bertanya kepada Rasulullah, lalu Baginda menjelaskan:
             “Ketika aku sedang berkhutbah, datanglah Malaikat Jibril dan berbisik, wahai Rasulullah Amin-kan doa ku ini.”
Doa Malaikat Jibril itu adalah:
Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, iaitu mereka yang tidak melakukan perkara berikut sebelum tiba bulan Ramadhan:
1) Tidak memohon maaf dengan kedua ibu-bapanya (jika masih ada(.
2) Tidak bermaafan antara suami-isteri.
3) Tidak bermaafan dengan orang-orang sekelilingnya."

PENJELASAN:
Namun peliknya, hampir semua yang menuliskan hadis ini tidak ada seorangpun yang menyebutkan periwayat hadisnya. Apabila  dicari, hadis tentang cerita ini pun tidak dijumpai dalam mana-mana kitab hadis.
            Tetapi terdapat sebuah hadis yang hampir sama dengan cerita ini, ianya  diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah (3/192) dan Imam Ahmad (2/246, 254) seperti berikut:
          عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَقِيَ الْمِنْبَرَ، فَقَالَ: "آمِينَ، آمِينَ، آمِينَ"، فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا كُنْتَ تَصْنَعُ هَذَا؟! فَقَالَ: "قَالَ لِي جِبْرِيلُ: أَرْغَمَ اللَّهُ أَنْفَ عَبْدٍ أَوْ بَعُدَ، دَخَلَ رَمَضَانَ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ، فَقُلْتُ: آمِينَ. ثُمَّ قَالَ: رَغِمَ أَنْفُ عَبْدٍ أَوْ بَعُدَ أَدْرَكَ وَالِدَيْهِ أَوْ أَحَدَهُمَا لَمْ يُدْخِلْهُ الْجَنَّةَ، فَقُلْتُ: آمِينَ. ثُمَّ قَالَ: رَغِمَ أَنْفُ عَبْدٍ أَوْ بَعُدَ، ذُكِرْتَ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيْكَ، فَقُلْتُ: آمِينَ".  قال الشيخ الأعظمي: إسناده جيد.

            "Dari Abu Hurairah r.a, pada suatu hari  Rasulullah S.A.W. naik mimbar lalu bersabda: ‘Amin, Amin, Amin’. Para sahabat lalu bertanya : “Kenapa tuan berkata demikian, wahai Rasulullah?”
            Kemudian Baginda bersabda: “Sekejap tadi  Jibril berkata kepadaku, ' Allah memalukan atau menjauhkan dari rahmat-Nya seorang hamba yang melalui bulan Ramadhan tanpa mendapatkan keampunan, maka aku berkata, ‘Amin’.
            Kemudian Jibril berkata lagi, ‘Allah memalukan atau menjauhkan dari rahmat-Nya seorang hamba yang mendapati kedua ibubapanya masih hidup, namun itu tidak membuatnya masuk Jannah (kerana tidak berbakti kepada mereka berdua)’, maka aku berkata: ‘Amin’.
            Kemudian Jibril berkata lagi, ‘Allah memalukan atau menjauhkan dari rahmat-Nya seorang yang tidak berselawat ketika disebut namamu’, maka aku katakan, ‘Amin”. [HR: Ibnu Khuzaimah, Sheikh Al-A’zhami berkata: “Sanad hadis ini jayyid”.].
            Hadis ini disahihkan oleh Al-Munziri di At-Targhib Wat-Tarhib (2/114, 406, 407, 3/295), juga oleh Az-Zahabi dalam Al-Muhazzab (4/1682), dihasankan oleh Al-Haithami dalam Majma’ Az-Zawaid (8/142), juga oleh Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam Al-Qaulul-Badi‘ (212), juga oleh Al-Albani di Sahih At-Targhib (1679(
            Dari sini jelaslah bahawa kedua hadis tersebut di atas adalah dua hadis yang berbeza. Tidak dapat dipastikan siapa  yang mereka atau membuat hadis pertama. Atau mungkin juga hadis tersebut disebut oleh penceramah dan murid yang mendengar hadis kedua, lalu menyebarkannya kepada orang ramai dengan ingatannya yang rosak, sehingga berubahlah makna hadis.
            Atau mungkin juga, pembuat hadis ini mereka-reka membuat adat bermaaf-maafan sebelum Ramadhan, lalu sengaja menyelewengkan hadis kedua ini untuk membenarkan adat tersebut. Yang jelas, hadis itu tidak ada asal-usulnya, kita pun tidak tahu siapa yang mengatakannya, sebenarnya itu bukan hadis dan tidak perlu kita viralkannya.

            Kepentingan Meminta Maaf!
            Meminta maaf itu pada umumnya memang disyariatkan dalam Islam. Rasulullah S.A.W. bersabda,
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((مَنْ كَانَتْ لَهُ مَظْلَمَةٌ لِأَخِيهِ مِنْ عِرْضِهِ أَوْ شَيْءٍ فَلْيَتَحَلَّلْهُ مِنْهُ الْيَوْمَ قَبْلَ أَنْ لَا يَكُونَ دِينَارٌ وَلَا دِرْهَمٌ، إِنْ كَانَ لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ أُخِذَ مِنْهُ بِقَدْرِ مَظْلَمَتِهِ وَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ حَسَنَاتٌ أُخِذَ مِنْ سَيِّئَاتِ صَاحِبِهِ فَحُمِلَ عَلَيْهِ)) رواه البخاري.
            Maksudnya: Orang yang pernah menzalimi saudaranya dalam apa perkara pun, maka dia wajib meminta maaf atas perbuatannya tersebut dari saudaranya, sebelum datang hari di mana tidak berguna dinar dan dirham. Kerana jika orang tersebut memiliki amal soleh, amalnya tersebut akan diberikan kepada orang yang dizaliminya untuk membayar kezalimannya. Namun jika ia tidak memiliki amal soleh, maka ditambahkan kepadanya dosa-dosa dari orang yang ia zalimi." [HR. Bukhari no. 2449].
            Dari hadis ini jelas bahawa Islam mengajar untuk meminta maaf, jika kita berbuat salah kepada orang lain. Adapun meminta maaf tanpa sebab dan dilakukan kepada semua orang yang ditemui, tidak pernah diajarkan oleh Islam.
            Bahkan jika ada yang berkata: “Manusiakan tempat salah dan dosa, boleh jadi kita berbuat salah kepada semua orang tanpa disedari”. 
Apa yang dikatakan itu memang benar, namun apakah serta-merta kita meminta maaf kepada semua orang yang kita temui?  Mengapa Rasulullah S.A.W. dan para sahabat tidak pernah berbuat demikian? Padahal merekalah orang-orang yang paling takut  kepada dosa.
            Selain itu, kesalahan yang tidak sengaja atau tidak disedari tidak dikira sebagai dosa di sisi Allah Taala. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W:
إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ لِي عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأِ وَالنِّسْيَانَ وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ
            Maksudnya: "Sesungguhnya Allah telah memaafkan ummatku yang berbuat salah kerana tidak sengaja, atau kerana lupa, atau kerana dipaksa.”  [HR Ibnu Majah, 1675.  Al-Baihaqi, 7/356. Sahih Ibni Majah].
            Bahkan hakikatnya, perbuatan meminta maaf kepada semua orang tanpa sebab boleh menjerumuskan kepada ghuluw (iaitu berlebihan) dalam beragama.
            Manakala maksud perkataan اليوم  (hari ini) menunjukkan bahawa meminta maaf itu boleh dilakukan bila-bila saja dan yang paling baik adalah meminta maaf dengan segera, kerana kita tidak tahu bila ajal akan menjemput.
            Hadis yang menyebut tentang amalan juga diangkat setiap Isnin dan Khamis, dua kali seminggu:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ "تُفْتَحُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَ الاِثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ فَيُغْفَرُ لِكُلِّ عَبْدٍ لاَ يُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئًا، إِلاَّ رَجُلاً كَانَتْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ، فَيُقَالُ: أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا، أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا، أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا" .
            Maksudnya: "Amalan manusia dibentangkan setiap minggu pada hari Isnin dan Khamis. Allah pun mengampunkan dosa setiap hamba-Nya yang beriman, kecuali hamba yang saling bermusuhan. Lalu dikatakan kepada para malaikat, 'Tinggalkan dahulu mereka berdua ini, sehinggalah mereka berdamai." [HR: Muslim]
            Namun bagi seseorang yang memang memiliki kesalahan terhadap saudaranya dan belum menemukan waktu yang sesuai untuk meminta maaf, dan menganggap saat tibanya Ramadhan adalah waktu yang tepat, tidak ada larangan memanfaatkan saat ini untuk meminta maaf kepada orang yang pernah dizaliminya tersebut. Asalkan tidak dijadikan kebiasaan sehingga menjadi amalan rutin yang dilakukan setiap tahun.

            Wallahu’alam.
            Akhukum,
            Abu Anas Madani, 11 Sya'ban 1438H - 8/5/2017.


            Sumber: https://muslim.or.id/4352-bermaafan-sebelum-ramadhan.html