Hadis
Al-Ifki (Tuduhan ~Palsu) Suatu Pengajaran
Oleh: Abu Anas Madani
Al-hamdulillah, wassolatu wassalamu ‘ala
rasulillah wa‘ala aalihi wasahbihi ajma‘in.
Marilah bersama kita merenung
kembali satu peristiwa besar yang begitu menyayatkan hati, yang telah menimpa
rumahtangga Rasulullah SAW. Ini ialah salah satu perancangan jenayah yang telah
dilakukan oleh golongan munafiqin.
Apabila golongan ini merasakan sudah
tiada lagi jalan untuk menewaskan Islam dengan cara berhadapan, samada secara
berperang atau lainnya, lalu mereka mula menukar strategi perjuangan mereka.
Ini selepas Islam mendapat
kemenangan yang besar -dengan pertolongan Allah- dalam peperangan Badar pada
tahun 2H dan pukulan yang sengit juga menimpa mereka dengan tewasnya tentera
Ahzab (Khandak) pada tahun 5H. Walaupun tentera mereka begitu ramai dan
disertai oleh golongan Yahudi, Quraisy, Arab Badwi dan lain-lain, sehingga
dengan kemenangan ini, Rasulullah SAW telah bersabda:
( الآن نَغْزُوْهُمْ وَلاَ يَغْزُوْنَنَا، نَحْنُ نَسِيْرُ
إِلَيْهِم ) البخاري.
Maksudnya: “Sekarang kita akan keluar
menyerang mereka, sebaliknya mereka tidak akan datang lagi untuk menyerang kita
(Madinah)”. [Sahih Al-Bukhari
No. 4110].
Golongan munafiqin memainkan peranan
untuk memecah-belahkan perpaduan umat Islam. Mereka cuba mengadakan huru hara dalam
masyarakat yang aman damai dengan pelbagai helah dan tipu muslihat. Ini agar
umat Islam sentiasa berada dalam keadaan gelisah dan keluh kesah sehingga mereka
tidak dapat menumpukan sepenuh usaha dan perhatian kepada islah mujtama’, membaikpulih
kerosakan yang berlaku dalam masyarakat dan menyebarkan dakwah Islamiah.
Kejadian yang amat memedihkan ini
berlaku sekembalinya Rasulullah SAW dari serangan yang dilakukan terhadap bani al-Mustaliq
(المصطلق).
Pada bulan Sya’ban tahun 06H, bani al-Mustaliq
telah mengadakan satu komplot untuk menyerang Rasulullah SAW. Setelah berita
ini sampai kepada Rasulullah SAW, Baginda keluar bersama tentera Islam. Turut
keluar bersama tentera muslimin ini ramai golongan munafiqin, ini kerana mereka
tahu Islam akan mendapat kemenangan. Mereka keluar bukan untuk berperang,
tetapi untuk mendapat habuan perang (ghanimah).
Tentera Islam dan bani al-Mustaliq
bertemu di suatu tempat bernama al-Muraisi’ (المريسيع(, di mana tentera Islam
telah mengalahkan mereka dengan mudah. Dalam perjalan pulang, golongan munafiqin yang diketuai
oleh Abdullah bin Ubai bin Salul, telah cuba mengapi-apikan kabilah Ansar
dan Muhajirin, untuk melagakan dua golongan Islam ini, tetapi api fitnah ini
dapat dipadamkan oleh Rasulullah SAW.
Telah menjadi kebiasaan Rasulullah
SAW, apabila keluar bermusafir Baginda akan mengadakan undian di antara para
isterinya, siapakah yang akan mengiringi Baginda dalam musafir itu. Demikianlah
sunnah Rasulullah SAW mengajar umatnya supaya berlaku adil terhadap semua
isteri. Dalam peperangan ini, yang terpilih adalah Ummul Mukminin Aisyah RA,
seorang yang masih muda dan berbadan kecil.
Setelah tiba di suatu tempat
berhampiran Madinah, Rasulullah SAW bersama para sahabatnya telah berhenti rehat.
Ketika ini, Siti Aisyah telah keluar untuk menunaikan hajat di suatu tempat
yang terselindung daripada pandangan tentera Islam. Setelah selesai, beliau
kembali ke tempat sekedup untanya dan mendapati rantai lehernya telah terjatuh
tanpa disedari. Maka beliau terus kembali ke tempat tadi untuk mencarinya.
Pada waktu yang sama, tentera Islam
telah diperintahkan supaya meneruskan perjalanan ke Madinah. Pemandu unta
Aisyah menyangka beliau telah berada di atas sekedupnya dan terus menariknya
serta meneruskan perjalanan.
Setelah Aisyah kembali ke tapak
perkhemahan, beliau mendapati rombongan tentera telah berangkat tanpanya. Maka
beliau terus berkelubung dengan hijabnya dan duduk menunggu di tempat untanya
tadi, mudah-mudahan akan datang orang mencarinya selepas ini. Dalam keadaan
cemas itu beliau menangis sehingga tertidur.
Kemudian datanglah Sofwan bin al-Mu‘attal
al-Sulami yang berada di bahagian belakang rombongan, yang tugasnya memang
mencari dan melihat apa-apa yang tercicir atau tertinggal. Setelah melihat
seorang perempuan di tepi jalan, beliau begitu terkejut dan terus beristirja’,
iaitu menyebut kalimah “Inna Lillahi Wainna Ilaihi Raji‘uun” [إنا لله وإنا إليه راجعون] dan
lebih-lebih lagi apabila beliau mengenali Siti Aisyah sebelum turunnya ayat Hijab.
Tanpa berkata sepatah pun, Sofwan merendahkan untanya untuk dinaiki
Aisyah dan berliau berjalan membuntuti unta tersebut. Aisyah RA berkata: “Kami
tidak bercakap walau sepatahpun kecuali istirja’ Sofwan.” Akhirnya mereka tiba ke tempat
rombongan tentera Islam tadi.
Apabila melihat Aisyah tiba bersama
Sofwan, maka golongan munafiqin yang diketuai oleh Abdullah bin Ubai melihat
ini sebagai satu peluang keemasan untuk menabur fitnah jahat mereka. Mulalah
mereka membuat cerita kononnya Aisyah telah berlaku curang dengan Sofwan.
Malangnya tuduhan jahat ini juga telah termakan oleh sesetengah orang Islam
sendiri sehingga ada yang menjadi ‘pembawa mulut’, menyebar fitnah ini.
Sebahagian yang lain pula mengambil sikap berkecuali dan mendiamkan diri
sahaja.
Setelah tiba di Madinah, telah
tersebar ‘Hadis Ifki’ (tuduhan jahat) ini. Rasulullah SAW sendiri diam
tidak bercakap, menantikan wahyu. Baginda juga telah bertanya pendapat beberapa
orang sahabat, ada yang mengatakan ceraikan sahaja Aisyah dan ada pula yang
membelanya. Wahyu pula tidak turun kepada Rasulullah SAW hampir sebulan. Ini
adalah untuk menguji keimanan kaumnya dan untuk menzahirkan golongan munafiqin.
Setelah Aisyah RA mendengar berita
tersebut, beliau menangis sehingga kekeringan air matanya, tidak dapat
mengeluarakan air mata lagi dan tidak dapat tidur keduanya. Kata Aisyah: “Aku
menyangka tangisanku akan memusnahkan kehidupanku.”
Hampir sebulan berada dalam keadaan
demikian, pada suatu hari, datanglah Rasulullah SAW ke rumah isterinya Aisyah bersama ayah dan
ibunya. Baginda SAW bersabda kepada Aisyah yang sedang asyik menangis:
Maksudnya: ((Wahai Aisyah, sekiranya
engkau suci daripada tuduhan ini, nescaya Allah akan membebaskan engkau,
sekiranya engkau tersasar, maka beristighfarlah, sesungguhnya sekiranya seorang hamba itu bersalah kemudian dia
mengakui dan bertaubat, pasti Allah SWT akan menerimanya.))
Setelah mendengar sabda Rasulullah
SAW tersebut, Aisyah berhenti menangis dan meminta supaya ibu bapanya menjawab
bagi pihaknya, tetapi mereka tidak tahu apa yang harus diucapkan. Beliau lalu
menjawabnya sendiri dengan berkata: “Keringlah airmataku kerana aku tahu
tentang diriku. Kalau aku berkata aku dipihak yang benar, dan Allah mengetahui
perkara yang sebenarnya, tetapi pasti kamu tidak akan mempercayainya. Tetapi
sekiranya aku mengakui sesuatu yang Allah tahu aku adalah suci darinya, kamu
akan mempercayainya. Maka tiada apa bagi aku dan kamu kecuali apa yang diucapkan
oleh bapa nabi Yusuh AS :
×فَصَبْرٌ جَمِيل وَاللَّهُ
الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ
Maksudnya:
{Maka kesabaran yang baik itulah (kesabaranku). Dan Allah
sajalah yang dimohon pertolongan-Nya terhadap apa yang kamu ceritakan.} [Yusuf: 18].
Aisyah RA kemudiannya berpaling dan berbaring
untuk berehat. Pada
waktu inilah turunnya ayat yang membebaskan Aisyah RA dari segala tuduhan yang tohmahan
dan fitnah ke atasnya. Ia juga menjanjikan hukuman terhadap golongan yang
menuduhnya. Ini dapat kita
baca sehingga ke hari ini di dalam surah An-Nur:
¨إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ
مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ
مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ
عَذَابٌ عَظِيمٌ
Maksudnya: {Sesungguhnya
orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga. Janganlah
kamu kira bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu bahkan ia adalah baik bagi
kamu. Tiap-tiap seseorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yang
dikerjakannya. Dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar
dalam penyiaran berita bohong itu baginya azab yang besar.} [An-Nur: 11].
[Lihat: Tafsir Ibnu
Kathir]
Demikianlah secara ringkas kisah fitnah yang
dilemparkan ke atas keluarga Rasulullah SAW.
Cuba kita bayangkan betapa besarnya jenayah yang
dilakukan oleh si munafiqin Abdullah bin Ubai dan para pengikutnya.
1-Bayangkan bagaimana keadaan Rasulullah SAW
sebagai seorang nabi dan rasul. Seorang pemimpin, dituduh isterinya yang disayangi
sedemikian rupa, dikotori tempat tidurnya, dicemari kehormatan rumahtangganya
dengan tuduhan liar sehingga menjadi buah mulut percakapan orang serata tempat
selama sebulan. Sedangkan
Baginda tidak tahu apa yang hendak dibuat dalam kes ini.
2-Lihat pula bagaimana keadaan Abu Bakar as-Siddiq
RA seorang yang benar dalam semua perkara, seorang yang dihormati dalam masyarakat,
anaknya dituduh sedemikian rupa, sehingga keluar keluhan dari mulutnya, satu
ucapan yang membayangkan satu penyeksaan yang ditanggungnya.
3-Juga Ummu Ruman, isteri Abu Bakar yang setia,
ibu yang baik, anaknya ditinpa tuduhan palsu yang jahat. Sedangkan telah diasuhnya
dengan penuh kasih sayang dan adab yang sopan.
4-Bagaimana pula perasaan orang yang dituduh, Aisyah
binti as-Siddiq, perempuan yang cukup menjaga kehormatan diri, isteri yang patuh
dan setia, isteri Rasulullah SAW, penghulu segala nabi. Dia dilempar dengan tuduhan
yang sangat kejam, yang tidak berperikemanusiaan dan tidak ada siapa yang
membelanya, menanggung azab sengsara seorang diri sebulan lamanya. Tidak ada
teman hidupnya kecuali tangisan dan airmata. Berserah diri sepenuhnya kepada Allah,
mengharapkan pertolongan dan bantuan, setelah terputusnya bantuan dari manusia.
Betapa azabnya seorang isteri yang masih muda, menanggung azab seorang diri,
sedangkan suami sendiri kelu lidah dalam perkara ini.
5-Betapa pula tersiksanya seorang mujahid yang
berjuang menegakkan Islam dengan penuh ikhlas, Sofwan bin al-Mu’attal RA. Beliau
telah ditohmah dengan satu jenayah yang besar, dituduh mengkhianati Rasulullah
SAW yang dicintai dan dihormati, dengan mengadakan hubungan dengan isterinya.
6-Akhirnya bayangkan bagaimana keadaan masayarakat
Islam pada masa itu, semua berada dalam keadaan keluh kesah tidak tenteram dan
berpecah sesama sendiri dalam kes ini.
Demikian betapa besarnya jenayah membuat tuduhan
palsu dan mengadakan berbagai cara untuk memporak perandakan ketenangan dan kedamaian umat Islam.
Peranan munafiqin dulu dan sekarang tidak akan
terhenti merancang untuk menyusahkan umat Islam. Merek tidak mahu melihat Islam
mendapat kemenangan dan umatnya bersatu padu membina negara dan mencapai
kemajuan akhirnya.
Bagaimanakah sikap umat Islam dalam menerima
berita dan apakah sikap kita terhadap pernacangan jahat golongan munafiqin?
Firman Allah SWT: Maksudnya: {Wahai orang-orang
yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka
periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu
kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas
perbuatanmu itu.} [Al-Hujuraat: 6].
Pengajaran dari ayat ini, hendaklah kita
berhati-hati ketika menerima satu-satu berita dan mengkajinya samada ia adalah
satu berita yang benar atau satu fitnah.
Sekiranya kita menerima sesuatu berita secara
bulat-bulat tanpa usul periksa nescaya ia akan memudharatkan masyarakat Islam.
Sayangnya pada hari ini, kebanyakan orang Islam
bukan sahaja menerima berita secara membabi buta dan terus menghukum seseorang
itu dengan apa yang didengarinya bahkan menjadi penyebar kepada berita palsu
itu, sehingga perbuatan itu menambahkan penderitaan kepada orang yang difitnah
dengan berita palsu tersebut serta mengucar-kacirkan masyarakat umum.
Oleh itu apabila menerima sesuatu berita, para
muslimin hendaklah bersangka baik sesama mereka dan tidak mempercayai sesuatu
yang tidak pasti apatah lagi menyebarkannya pula.
Firman Allah SWT:
Iلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ
وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ (12) لَوْلَا جَاءُوا
عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَئِكَ
عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ (13)
Maksudnya:
{Mengapa pada waktu kamu mendengar berita bohong itu orang-orang mukminin dan
mukminat tidak bersangka baik terhadap diri mereka sendiri, dan (mengapa tidak)
berkata: "Ini adalah suatu berita bohong yang nyata." Mengapa
mereka (yang menuduh itu) tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita
bohong itu? Oleh kerana mereka tidak mendatangkan saksi-saksi maka mereka itulah
pada sisi Allah orang- orang yang dusta.} [An-Nur: 12-13].
Akhirnya, umat
Islam hendaklah menjaga lidah daripada menjadi penyebar fitnah atau pembawa
berita palsu, kerana semua perbuatan dan perkataan kita akan
dipertanggungjawabkan di hadapan Allah azza wajalla pada hari Kiamat,
firman Allah SWT yang bermaksud: {Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan
tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan
dipertanggunganjawabkannya.} [Al-Isra’: 36]
Sabda Nabi SAW:
عَنْ ابْنِ عُمَرَ
قَالَ: صَعِدَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمِنْبَرَ
فَنَادَى بِصَوْتٍ رَفِيعٍ فَقَالَ: ((يَا مَعْشَرَ مَنْ أَسْلَمَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يُفْضِ الإِيمَانُ إِلَى
قَلْبِهِ، لا تُؤْذُوا الْمُسْلِمِينَ، وَلا تُعَيِّرُوهُمْ، وَلا تَتَّبِعُوا
عَوْرَاتِهِمْ؛ فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَةَ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ، تَتَبَّعَ
اللهُ عَوْرَتَهُ، وَمَنْ تَتَبَّعَ اللهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ وَلَوْ فِي
جَوْفِ رَحْلِهِ)) قَالَ: وَنَظَرَ ابْنُ عُمَرَ يَوْمًا إِلَى الْبَيْتِ أَوْ
إِلَى الْكَعْبَةِ فَقَالَ: مَا أَعْظَمَكِ وَأَعْظَمَ حُرْمَتَكِ، وَالْمُؤْمِنُ
أَعْظَمُ حُرْمَةً عِنْدَ اللهِ مِنْكِ) [رواه الترمذي]
Maksudnya: Berkata Abdullah bin Umar, Rasulullah SAW menaiki mimbar dan
bersabda dengan suara yang kuat: “Wahai golongan yang masuk Islam dengan
lidahnya, tetapi imannya belum sampai ke hatinya (munafiqin), jangan kamu
menyakiti kaum muslimin, jangan menghina mereka, jangan juga mencari keaiban
mereka, sesungguhnya sesiapa yang bekerja mencari keaiban saudaranya yang
muslim, Allah akan mencari keaibannya dan sesiapa yang dicari keaibannya oleh
Allah, Allah akan mendedahkannya walaupun (tersembunyi) di dalam rumahnya
(kenderaannya).”
Pada
suatu hari, Ibnu Umar memandang ke arah Ka’bah, kemudian beliau berkata:
Sungguh besar kedudukan dan kemuliaanmu, tetapi lebih besar lagi kehormatan
orang mukmin itu di sisi Allah daripada kamu. [HR Tirmizi].
Semoga Allah SWT menyelamatkan tangan dana lidah kita daripada perkara yang
tersebut.
Akhukum:
Abu Anas Madani,
8 Jun 2008.
Sumber:
Tafsir Ibnu Kathir.
Ar-Rahiq al-Makhtum.
Majalah Suara Madinah –sessi 1994-1995.