Hukum Penggunaan Inhaler dan
Accuhaler Ketika Puasa.
بسم الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف
الأنبياء والمرسلين،
نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين،
وبعد:
Menunaikan
ibadat puasa dengan sempurna merupakan perkara asas yang perlu diketahui oleh
setiap muslim, menjaga puasa dari perkara yang membatalkannya juga tidak kurang
pentingnya, oleh itu perbincangan tentang perkara ini adalah perlu untuk
menjaga puasa dari terbatal, dan membatalkan puasa dengan perkara yang sebenarnya
tidak membatalkannya akan menyempitkan ruang yang telah diperluaskan oleh Allah
swt. Ayat 185 dari Surah Al-Baqarah adalah salah satu
ayat yang telah disebut oleh Allah swt tentang keringanan syariat-Nya:
]
يُرِيدُ اللهُ
بِكُمُ الْيُسْرَ، وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ [
{Allah menghendaki kemudahan
bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.}
Oleh kerana ramai
masyarakat yang bertanya tentang hukum penggunaan Inhaler oleh orang yang memerlukannya
dan juga beberapa hukum yang berkaiatan dengan kesihatan yang lain, maka kami
catatkan di sini beberapa isu tersebut, semoga ianya member manfat untuk
menyelesaikan persoalan tersebut.
Perbincangkan
isu ini kami pilih dari sebuah buku berjudul: مُفطِرات الصيام المعاصِرة “Mufthirat as-Siyam
al-Mu’asirah” (Perkara-perkara Semasa Yang
Membatalkan Puasa) yang ditulis oleh Dr. Ahmad bin Muhammad al-Khalil,
pensyarah Universiti al-Qasim, Arab Saudi, [Dar Ibnu Jauzi, Arab Saudi, Cetakan
Pertama, 1426H/2005M / http://saaid.net/book/open.php?cat=97&book=2020.
Perbincangkannya
seperti berikut;
Antara
Isu-isu baru berkaitan dengan perkara membatalkan puasa.
Perbahasan
tentang tajuk ini dapat dibahagikan kepadaa dua bahagian iaitu pertama
benda-benda yang masuk ke dalam badan orang yang berpuasa. Ia melibatkan
beberapa masalah.
A- BENDA-BENDA YANG MEMASUKI BADAN MELALUI MULUT.
Perbahasan di bawah tajuk ini pula dapat
dibahagikan kepadaa beberapa persoalan kecil.
1. Penggunaan Inhaler Mulut.
Inhaler
merupakan satu alat yang mengandungi ubat dalam bentuk cecair yang mengandungi tiga
jenis bahan iaitu ubat-ubatan, air dan juga oksigen. Cara penggunaannya
dilakukan di dalam bentuk mengangkat, kemudian menekannya ke dalam mulut atau hidung.
Pada masa itu bahan-bahan yang terkandung di dalamnya akan keluar dan memasuki
tekak melalui mulut atau melalui bahagian dalam hidung. Sebahagian daripadanya
akan kekal berada di dalam tekak. Kadang-kadang satu kuantiti kecil akan berada
di dalam kerongkong.
Pendapat
Ulama:
Ulama’ masa kini berselisih pendapat
tentang penggunaan inhaler ini kepada dua iaitu:
Pendapat Pertama
Penggunaan
inhaler tidak membatalkan mahupun merosakkan puasa. Inilah pendapat As-Syeikh Abd
Aziz bin Baaz, As-syeikh Muhammad bin Salih al-Uthaimin, As-Syeikh Abdullah bin
Jabrin, As-Syeikh Dr. As-siddiq Ad-Darir, Dr. Muhammad Al-Khayyat dan Jawatankuasa
Fatwa Tetap Kerajaan Arab Saudi.
Alasan
Hukum:
a. Bahan yang terdapat di dalam inhaler yang
masuk ke dalam kerongkong dan seterusnya ke dalam perut adalah terlalu sedikit,
kerana itu, hukumnya tidak membatalkan puasa, sebagai qiyas kepada berkumur dan istinsyaq (memasukkan
air ke dalam hidung ketika berwudhu’).
Satu
alat inhaler mengandungi 10 ml cecair, yang mengandungi ubat-ubatan. Kuantiti
ini cukup untuk digunakan sebnyak 200 kali semburan. Setiap kali semburan,
mengeluarkan jumlah yang rendah, tidak sampai 1ml. Setiap semburan tidak sampai
1 titis. Satu titis ini terbahagi kepada beberapa bahagian dan bahagian yang
paling besar memasuki bahagian pernafasan. Satu bahagian memasuki kerongkong,
manakala bakinya jatuh ke dalam perut. Kuantiti yang jatuh ke dalam perut ini
dimaafkan, sebagai qiyas kepada air yang terlekat pada tekak hasil berkumur dan
istinsyaq. Malah sisa air yang terlekat pada bahagian tekak lebih banyak
daripada kuantiti semburan inhaler yang memasukinya. Dengan ini, jika seseorang
berkumur dengan air yang diperkaya dengan bahan-bahan tertentu (seperti mineral
atau vitamin, yang hanya boleh dilihat dibawah sinar x), sudah tentu bahan
tersebut dapat ditemui tidak berapa lama selepas itu di dalam perut, yang sekaligus
membuktikan kewujudan bahan tersebut di dalam perut, tetapi di dalam kuantiti
yang sedikit adalah dimaafkan. Kuantiti sisa air dari berkumur dan istinsyaq
tersebut dari segi keyakinannya, sudah
tentu melebihi kuantiti semburan inhaler yang memasuki kerongkong, jika
diandaikan ia memasuki kerongkong.
b. Semburan yang masuk ke dalam perut, satu
perkara yang belum pasti, sebaliknya masih diragui. Mungkin masuk dan mungkin
juga tidak. Berdasarkan kepada hukum asal, puasa sah dan tidak rosak. Perkara
yang yakin, tidak dapat dihilangkan dengan perkara yang masih ragu-ragu.
c. Ia tidak sama dengan makan dan minum, sebaliknya
lebih menyerupai pengambilan darah untuk ujian klinikal dan suntikan yang tidak
mengandungi makanan (nutritive).
Perbahasan
kepada alasan ini: Walau bagaimanapun alasan ini boleh
dipertikaikan, kerana memang wujud kuantiti tertentu air di dalam kandungan
ubatan yang terdapat di dalam Inhaler, sebagaimana yang telah dijelaskan
sebelum ini.
d. Bahan semburan akan keluar dalam bentuk wap
dan tidak akan sampai ka dalam perut, sebaliknya hanya ke dalam ruang di dalam
paru-paru sahaja.
Perbahasan
kepada alasan ini: Walau bagaimanapun sebelum ini, kita
telah menjelaskan kuantiti kecil semburan Inhaler juga masuk ke dalam perut.
e. Pakar-pakar perubatan memperakui penggunaan
siwak (kayu sugi) mengandungi lapan jenis bahan kimia, yang dapat mengawal gigi
dan gusi dari serangan penyakit. Bahan kimia ini sudah tentu meresap pada lidah
dan memasuki tekak, apabila seseorang bersiwak.
Di
dalam Sahih Al-Bukhari daripada ‘Amir bin Rabi’ah, katanya: “Saya melihat
Rasulullah s.a.w bersiwak, dalam jumlah yang tidak dapat saya hitung, sedangkan
Baginda berpuasa.”
Sekiranya
bahan-bahan kimia yang memasuki tekak ini dimaafkan, kerana kuantitinya yang
sedikit dan tidak disengajakan, begitu jugalah bahan-bahan daripada Inhaler
yang memasuki tekak, juga dimaafkan, di atas sebab yang sama.
Perbahasan
kepada alasan ini: Mereka yang bersiwak, berkumur dan beristinsyaq
tidak berniat untuk memasukkannya ke dalam tekak, jika masukpun secara tidak sengaja.
Berbeza dengan penggunaan inhaler yang mmg disembur ke dalam tekak.
Jawapan:
Semua itu kembali kepada qasad dan niat, maka mereka yang menggunakan inhaler
juga tidak berniat memasukkannya ke dalam rongga dan perut, mereka menggunakannya
untuk melegakan pernafasan iaitu ke paru-paru.
Pendapat Kedua:
Golongan
ini berpendapat, penggunaan Inhaler membatalkan puasa dan tidak harus digunakan
pada siang hari bulan Ramadhan kecuali pada waktu terdesak dan sangat
diperlukan oleh pesakit sahaja. Orang yang menggunakan Inhaler pada siang
hari bulan Ramadhan hendaklah mengqada’ puasa untuk hari itu.
Inilah
pendapat yang dikemukakan oleh Dr. Fadl Hasan Abbas, As-Sheikh Muhammad
al-Mukhtar Sulami, Dr. Muhammad Alfai, As-Sheikh Muhammad Taqiuddin Al-Uthmani
dan Prof. Dr. Wahbah Mustafha Az-Zuhaili.
Alasan Hukum:
Bahan-bahan
yang terdapat di dalam Inhaler akan sampai ke dalam perut melalui mulut. Oleh
itu, ianya dianggap membatalkan puasa.
Perbahasan ke atas Alasan: Alasan
ini boleh dijawab dengan merujuk kepada alasan pertama yang dikemukakan oleh
golongan pertama di atas.
PENDAPAT
TERPILIH:
Pendapat
yang jelas lagi nyata di dalam kes ini -Allah yang Maha Mengetahui hakikat yang
sebenarnya- penggunaan Inhaler tidak membatalkan puasa.
Pandangan
golongan pertama yang menyatakan penggunaannya tidak membatalkan puasa, adalah
sesuai dan logik. Manakala qiyas mereka kepada berkumur, istinsyaq dan
siwak, adalah qiyas yang betul. Wallahu A’lam.
Hukum Inhaler Menggunakan Debu.
Adapun
hukum inhaler yang menggunakan debu, para ulama semasa berselisih pendapat
agak kuat lebih daripada isu inhaher, memandangkan debu tersebut mungkin terlekat
di halkum atau kerongkong.
Menurut
Kajian Dr. Khalid bin Abdullah Al-Muslih:
Semua
jenis penggunaan inhaler dengan pelbagai jenisnya, termasuk yang menggunakan
debu yang disedut melalui mulut atau hidung, semuanya tidak membatalkan puasa
menurut pendapat yang rajah (kuat hujjahnya).
Alasan
Hukum:
1- Sedutan yang dilakukan pergi ke bahagian
pernafasan, bukan pergi ke saluran makanan dan minuman.
2- Kalaupun ada yang termasuk ke saluran makanan
ianya adalah terlalu sedikit, tidak lebih pada kebiasaannya debu-debu yang
masuk melalui pernafasan
(Fiqh
Syafieyyah mengatakan: “Sekiranya lalat atau nyamuk, atau debu jalan masuk ke
dalam al-Jauf, maka puasa TIDAK batal. Ini kerana untuk menghindarinya
adalah tersangat susah (masyaqqah). Begitu juga dengan menelan air liur.”
3- Debu ubat itu tidak dikira sebagai sejenis
makanan dan minuman, atau yang bermakna sejenis makanan.
4- Berpegang dengan hukum Asal, bahawa puasa
seseorang itu tidak batal sehingga ada dalil yang menentukan perkara itu batal,
Wallahu a’lam.
Lihat Perbincangan & Hujah di: http://majles.alukah.net/showthread.php?63364- بخاخ-الربو-للصائم
Hukum Accuhaler:
Adapun Accuhaler yang biasanya untuk rawatan jangka panjang.
Maknanya tiap-tiap hari pesakit kena ambilnya walaupun tiada serangan lelah. Contohnya dia kena ambil sekali atau 2 kali sehari tiap-tiap hari. Maka
Maknanya tiap-tiap hari pesakit kena ambilnya walaupun tiada serangan lelah. Contohnya dia kena ambil sekali atau 2 kali sehari tiap-tiap hari. Maka
dinasihatkan supaya dia ambil sewaktu sahur atau selepas berbuka. Wallahu a'lam.
HUKUM SEMASA BERKAITAN PUASA (Fatwa Majma' Fiqh dll).
Rakaman Penuh di: https://www.youtube.com/watch?v=LExXW1_6iK4
Rakaman Penuh di: https://www.youtube.com/watch?v=LExXW1_6iK4
Di
bawah ini dinukilkan ringkasan
dan kesimpulan hukum
pilihan yang dibuat oleh Dr. Ahmad Al-Khalil:
1-
Pendapat
yang mengatakan “al-Jauf”, iaitu rongga yang membatalkan puasa apabila
masuk makanan ke dalamnya adalah “Ma’idah” (perut) sahaja, tidak
termasuk lubang-lubang lain di badan manusia.
2-
Ulama'
semasa berbeza pendapat tentang “Bakhkhah ar-Rabwu” (inhaler/penyembur
gas untuk penyakit lelah). Pendapat yang paling hampir dengan kebenaran (pada
pandangan penulis) adalah tidak batal.
3-
Pil
yang diletakkan di bawah lidah bagi pesakit jantung, yang dihisap secara terus
dan tidak masuk ke dalam rongga adalah tidak membatalkan puasa.
4-
Alat
yang dimasukkan ke dalam ma’idah (usus) untuk mengesan penyakit juga
tidak membatalkan puasa. Kecuali jika diletak ubat/minyak pada alat tersebut
maka ia boleh membatalkan puasa.
5-
Ulama'
semasa juga berbeza pendapat tentang ubat titis ke dalam hidung. Ada yang
mengatakan tidak batal, tetapi majoriti mengatakan batal. Pendapat yang paling hampir dekat dengan kebenaran (pada
pandangan penulis) adalah tidak batal.
6-
Gas
oksigen tidak membatalkan puasa kerana ia hanyalah angin/udara yang tidak
terdapat anasir lain di dalamnya.
7-
Begitu
juga gas yang disedut melalui hidung, hukumnya sama dengan penyembur lelah (no.
2).
8-
Bius
setempat tidak membatalkan puasa. Manakala bius penuh sepanjang hari
membatalkan puasa tetapi sekiranya pesakit tersedar dan masih berbaki waktu
puasa hari tersebut tidak batal puasanya.
9-
Ubat
titis ke dalam telinga juga tidak membatalkan puasa kerana rongganya tidak
bersambung dengan “Jauf”.
10-
Ubat titis mata, mengikut majoriti ulama' semasa, tidak
membatalkan puasa.
11-
Suntikan ubat melalui kulit, urat dan otot mengikut
majoriti ulama' semasa tidak membatalkan puasa.
12-
Memasukkan air dan benda yang boleh mengenyangkan seperti
glukos ke dalam urat, mengikut majoriti ulama' semasa adalah membatalkan puasa.
13-
Melumur
minyak, losyen dan sebagainya pada kulit, tidak membatalkan puasa.
14- Memasukkan alat seperti kamera, untuk
mengesan penyakit ke dalam urat/saluran jantung adalah tidak membatalkan puasa.
15- Begitu juga memasukkan alat ke dalam perut
untuk mengesan penyakit, tidak membatalkan puasa. Tetapi sekiranya sampai
kepada “Ma’idah” (usus), boleh membatalkan puasa.
16- Dialisis (mencuci darah) yang mengandungi
ubat-ubat yang boleh mengenyangkan atau memberi kekuatan boleh membatalkan
puasa, sebaliknya kalau setakat membersihkan darah tanpa ubat-ubatan tidak
membatalkan.
17- Menggunakan cecair/sabun pencuci alat sulit
wanita tidak membatalkan puasa.
18- Memasukkan ubat ke dalam dubur untuk penyakit
buaasir atau mengurangkan kepanasan suhu badan tidak membatalkan puasa, kerana
ia tidak sampai kepada ma’idah.
19- Memasukkan alat pengesan penyakit atau ubat
melalui lubang zakar tidak membatalkan puasa.
20- Menderma (mengambil) darah. Terdapat khilaf
yang begitu besar dikalangan ulama', tetapi pendapat yang lebih kuatnya tidak
batal kerana dikiaskan kepada berbekam.
21- Begitu juga mengambil sedikit darah untuk
ujian pemeriksaan tidak membatalkan puasa.
Demikianlah
beberapa masalah dan pandangan yang dipilih oleh beliau.
Bagi
para pembaca yang mempunyai keahlian dalam bidang agama bebas untuk menilai
manakah pendapat yang kuat berdasarkan dalil dan ta’lil yang dikemukakan,
wallahu a’lam.
KEPUTUSAN SEMINAR:
Keputusan “Seminar Fekah
Perubatan ke-9 yang diadakan di Casablanca, Morroco, 8-11 Safar 1418 bersamaan
14-17 Jun 1997.
Bahan-bahan yang boleh
membatalkan Puasa:
Menurut Al-Quran dan
Hadis yang sahih dari Nabi Muhammad SAW, tiga perlakuan yang boleh membatalkan
puasa: Makan, minum dan melakukan hubungan seks. Oleh yang sedemikian, apa-apa
bahan yang dapat melalui rongga samada berbentuk pepejal atau cecair dalam apa
jumlah sekalipun, ianya boleh membatalkan puasa.
Menurut ahli
majlis/peserta seminar tersebut telah sepakat bersetuju bahawa perkara-perkara
berikut TIDAK MEMBATALKAN PUASA.
1- Ubat titis mata, titis telinga dan basuh telinga.
2- Ubat tablet bawah lidah yang digunakan oleh pesakit Angina
(Jantung).
3- Memasukkan ubat melalui faraj, memasukan alat perubatan, membasuh,
spekulum dan jari doktor atau bidan semasa pemeriksaan vagina (sebelum
bersalin).
4- Memasukkan teropong ke salur kencing lelaki atau perempuan untuk
penyediaan x-ray.
5-Menampal, mencabut,
mengorek dan mencuci gigi atau menggunakan alatan dan berus gigi, dengan syarat
TIADA apa-apa bahan yang memasuki perut dari prosedur tersebut.
6- Suntikan melalui kulit, otot, sendi atau pembuluh darah, KECUALI
memberi makanan melalui pembuluh darah (seperti glukos yang mengenyangkan).
7- Penderma atau menerima pemindahan darah.
8- Oksigen dan Gas Bius.
9- Semua jenis bahan yang boleh menyerap kedalam badan melalui kulit
seperti krim, jelly atau plaster berubat.
10- Mengambil sampel darah untuk ujian makmal.
11- Sesalur dan bahan perantara untuk arteriografi (pemeriksaan x-ray
khas jantung) atau organ lain.
12- Teropong dalam rongga perut (endiskopi) untuk mencari punca
penyakit.
13- Membasuh mulut, berkumur atau semburan mulut, dengan syarat tiada
bahan masuk kedalam perut.
14- Teropong ke dalam salur peranakan atau memasukkan alat kedalamnya
(contoh; IUCD, alat pencegah kehamilan dalam rahim).
15- Mengambil tisu (biopsi) hati atau organ lain.
Pendapat majoriti peserta menambah perkara berikut juga TIDAK
MEMBATALKAN PUASA:
1- Ubat titis hidung, semburan hidung (inhalers) dan ubat sedut.
2- Suntikan ke dalam dubur, teropong dan pemeriksaan digital ke dalam
dubur.
3- Pembedahan yeng melibatkan bius sepenuhnya jika pesakit mengambil
keputusan (berniat) untuk berpuasa pada malamnya.
4- Mesin atau dialisis buah pinggang melalui perut.
5- Penggunaan teropong perut, dengan syarat tidak memasukkan apa-apa
bahan cecair atau bahan seumpamanya kedalam perut. TAMAT.
Alhamdulillah, dengan
penjelasan ini semoga terjawab persoalan yang sering menjadi pertanyaan dan
kemusykilan bagi para muslimin dan muslimat sekelian. Selamat
menjalani ibadat puasa, semoga Allah menerima semua amalan baik kita dan memberi
kekuatan dan hidayah untuk kita istiqamah melakukannya.
Akhukum:
Abu
Anas Madani,
PSD,
5 Ramadhan 1434H, 14 Julai 2013.