Labels

Saturday, December 31, 2011

SEBAB BERLAKUNYA SYIRIK DI MUKA BUMI

Ghuluw - Terlampau Memuja & Mengagungkan Tokoh.
Oleh: Abu Anas Madani .
[Lihat keterangan Gambar di atas mengenai golongan Buharah di: http://www.muslm.net/vb/showthread.php?t=407231]
Firman Allah SWT:
] كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ[ البقرة: (213)
Maksudnya: {Manusia itu adalah umat yang satu. (Setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi, sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab yang benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan kepada mereka kitab, iaitu setelah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, kerana dengki antara mereka sendiri. Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkan itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberi petunjuk orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus.} [Al-Baqarah : 213].

Thursday, December 22, 2011

Hukum Menyerupai / Merayakan Perayaan Orang Kafir.

 Hukum Menyerupai / Merayakan Perayaan Orang Kafir.



Tarikh Keputusan:  14 Mar, 2004
Keputusan:
KEPUTUSAN JAWATANKUASA SYARIAH Mesyuarat Jawatankuasa Syariah Negeri Perak yang bersidang pada 19 Muharam 1425 bersamaan 11 Mac 2004 buat kali ke 162 telah membuat keputusan bahawa:
“Merayakan /menyerupai perayaan orang kafir adalah haram”.

Wednesday, December 21, 2011

Buku Baru Abu Anas Madani: KEINDAHAN ISLAM


بسم الله الرحمن الرحيم
 Alhamdulillah Kitab Mahasin Al-Islam  "محاسن الإسلام" (Keindahan Islam) ini telah selamat diterbitkan dan kini sudah berada dipasaran.

Kitab ini menerangkan tentang keindahan Syariah Islam di dalam seluruh perintah dan larangannya, dari segi keimanan, ibadat, kekeluargaan, muamalat, jenayah, hubungan antara rakyat dengan pemerintah dan akhlak yang mulia. Selain menjelaskan perintah dan larangan tersebut ia juga menceritakan faedah-faedah, hikmah-hikmah, maslahat-maslahat dan pelbagai manfaat kepada manusia di sebalik pensyariatannya.
Semoga ianya memberi faedah kepada para pembaca dan seluruh umat Islam untuk merungkai secebis rahsia yang amat indah ini agar bertambah keimanan dan keyakinan terhadap kesempurnaan Syariah Islamiyyah.
Buku ini juga diharapkan dapat memberi kesedaran dan kefahaman kepada golongan yang menentang, mempertikai dan memandang remeh terhadap perlaksanaan Syariah Allah SWT, samada dalam masalah perundangan, muamalat dan kekeluargaan.

Ia mempunyai kelebihan dan kekuatan sendiri, seperti:
1)      Kupasan sesuatu tajuk menggunakan bahasa yang mudah,
2)      Perbincangan disertakan dengan dalil dari al-Quran dan Hadis.
3)      Tajuk yang menyentuh semua aspek penting dalam kehidupan seorang muslim.
4)      Memperlihatkan keindahan dengan baik dan lengkap.
5)    Menjawab persoalan yang kritikal yang menjadi tohmahan bagi orang yang tidak memahaminya.

Dapatkan buku ini dipasaran atau sila lawati: www.dartaibah.com

Harga RM36 + harga Pos Ekspress RM7. = RM43.




Tuesday, December 20, 2011

Tidak Patut Bagi Seorang Muslim Memakai Baju Sukan Kelab Bukan Islam.


Tidak Patut Bagi Seorang Muslim Memakai Baju Sukan Kelab Bukan Islam.
Dr. Abdullah As-Sulami, Dalam Program “Al-Jawab Al-Kafi” Dalam Channel “Al-Majd” Pada 20/1/1433h.

 Apakah hukum Memakai Baju Yang Ada Lambang Kelab Sukan?
“Pakaian Sukan sekiranya dipakai dibahagian dalaman dan kelab sukan dari negara Islam, maka tidak mengapa, insya’Allah.
Sekiranya kelab itu adalah bagi Orang bukan di atas petunjuk Islamdan bukan dari orang beragama Islam, maka saya berpandangan: Tidak sepatutnya dipakai”, kerana mungkin orang itu akan membesarkannya. Saya pernah melihat sebahagian pemuda dan orang dewasa apabila memakai pakaian pemain yang masyhur, atau pemain barat yang masyhur, mungkin mereka dapat menyumbat gol ketika bermain dia akan mengambil nombornya dan menciumnya, atau mengambil namanya dan menciumnya, ini merupakan cara membesarkannya yang tidak sepatutnya, dan tidak patut bagi seorang muslim melakukan sedemikian itu. Maka untuk menghilangkan keraguan, tidak patut memakainya.

Sunday, December 18, 2011

Friday, December 16, 2011

Iklan Buku & CD Kuliah Dr Abu Anas Madani

Salam. Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan buku-buku dan cd-cd kuliah Dr AAM, boleh membuat pesanan melalui:
www.dartaibah.com 
Lihat senarai Kuliah dan Ceramah di: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.327441530615821.104337.124946954198614&type=3

Friday, December 2, 2011

MAJLIS FATWA: SYARAT HALAL BAGI PELABURAN EMAS

 Parameter Pelaburan Emas 
Keputusan: 

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-96 yang bersidang pada 13-15 Oktober 2011 telah membincangkan mengenai Parameter Pelaburan Emas. 

Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Y. Bhg. Prof. Dr. Ashraf Md. Hashim dan Y. Bhg. Ustaz Lokmanulhakim bin Hussain daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA), Muzakarah bersetuju menerima dan memperakukan Parameter Pelaburan Emas seperti berikut:

Sunday, November 27, 2011

Pesanan Buat Para Hujjaj

Pesanan Buat Para Hujjaj
Wahai Haji / Hajjah, Mulakan Amalan Baik Kamu.
Dr. Abdul Wahhab Bin Nasir Al-Turairi. [Islamtoday.net]

Ketika matahari hampir ghurub (terbenam) pada petang hari Arafah, Rasulullah saw sedang mengangkat dan menadah luas kedua tangannya yang mulia. Baginda berdoa dalam keadaan penuh khusyu’, khudhu’ dan merendah diri. Kemudian dilepaskan tangannya turun dan berpaling ke arah Bilal seraya berkata: “Wahai Bilal, arahkan manusia semuanya agar diam!”

Wednesday, November 23, 2011

ISTIQAMAH SELEPAS HAJI


ISTIQAMAH SELEPAS HAJI

Al-Haqir Ila Allah swt,
Abu Fatih Al-Mubaraki Ahmad Husni Abd Rahman
Pembimbing Jemaah Ash-Har Travel,
Makkah Mukarramah, Haji 1432H / 2011M.

TAKRIF ISTIQAMAH
 Kalimah Istiqamah dan arahan untuk beristiqamah terdapat dalam surah Hud ayat 112:
فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
“Maka tetaplah (fastaqim) kamu dalam jalan yang benar sebagaimana yang telah diperintahkan kepadamu dan barangsiapa yang bertaubat bersamamu dan tidak melampaui batas sesungguhnya Allah Maha Melihat setiap yang kamu kerjakan.”

Monday, November 14, 2011

Khutbah Jumaat Dr As-Sudais: SESUDAH HAJI YANG TERTUNAI

TERJEMAHAN TEKS KHUTBAH JUMAAT OLEH DR. ABD RAHMAN AL-SUDAIS
SESUDAH HAJI YANG TERTUNAI” 
Masjidil Haram, Makkah Mukarramah
15 Zulhijjah 1432H /11 November 2011M
Alih Bahasa Oleh:
Abu Fatih Al-Mubaraki [Pembimbing Jemaah Haji Ash-Har Travel]
Makkah Al-Mukarramah, 18 Zulhijjah 1432H.

Lihat Teks Asal Bahasa Arab : http://www.mazameer.com/vb/t147202.html

KHUTBAH PERTAMA

إن الحمد لله، نحمده ونستعينُه ونستغفرُه ونتوبُ إليه، أحمده - سبحانه - أكمل لنا المناسك وأتمَّ، وأسبغَ على الحَجيج فضلَه المِدارارَ الأعمَّ، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له شهادةً نسمُو بها إلى أعلى القِمَم، وأشهد أن نبيَّنا وسيِّدنا محمدًا عبدُ الله ورسوله أزكى من أدَّى المناسِكَ وطافَ بالبيت العتيق وأمَّ، وأبانَ معالمَ الدين ورسَم بأبلغِ عبارةٍ وأوجزِ الكلِم، صلَّى الله عليه وعلى آله الأطهارِ صفوةِ الأُمَم، السالكين النهجَ القويمَ الأَمَم، وأصحابِه الأخيارِ أُسدِ العَرين ولُيُوثِ الأَجَم، والتابعين ومن تبِعهم بإحسانٍ ما قصدَ المسجدَ الحرام حاجٌّ والتزَم، وسلَّم تسليمًا كثيرًا إلى يوم الدين.أما بعد

Saturday, November 12, 2011

Catatan Rehlah Haj 1432H [4].

Ke Muzdalifah
Apabila masuk waktu maghrib, Rasulullah SAW keluar dari Arafah menuju ke Muzdalifah dan mengerjakan di sana, solat maghrib dan isya’ secara jamak ta’khir dan qasar setelah itu Baginda SAW berehat.
Tidak ada riwayat yang menyebut Rasulullah saw melakukan ibadat khusus pada malam Muzdalifah tersebut.
Jemaah yang terkena giliran awal, bila dah dekat waktu maghrib, diminta bersedia untuk dibawa ke Muzdalifah dengan bas yang disediakan.
Setiap maktab akan disediakan beberapa buah bas (Shuttle bus) yang akan memunggah jemaah haji ke Muzdalifah yang jaraknya lebih kurang 8 km, mengambil masa 10-15minit sahaja melalui jalan khas yang dipanggil “Jalan Taraddudiyyah”, jalan ini khas untuk  jemaah haji Asia Tenggara.

Catatan Rehlah Haj 1432H [3]


Perjalanan Haji 1432H.
Jumaat 8hb Zulhijjah 1432H – 4/11/2011M (Yaum al-Tarwiyah):
Dinamakan “Hari Tarwiyah” kerana pada hari ini para jemaah haji menyediakan air untuk kegunaan mereka di Arafah dan Mina selama tempoh mereka mengerjakan haji.
Amalan hari ini bagi jemaah haji;
Bagi orang yang melakukan haji tamattu’ (melakukan umrah dahulu sewaktu datang ke Makkah) maka hendaklah berihram (berniat) melakukan haji pada hari ini. Kemudian keluar menuju ke Mina sebagaimana Baginda SAW dan para sahabat melakukannya. Semasa berada di Mina Baginda melakukan solat Zohor, Asar, Maghrib, Isya’ dan Subuh secara qasar dan tidak dijamakkan.

Friday, November 4, 2011

Catatan Rehlah Haj 1432H [2]


Dalam penerbangan SV5703. [KT 71]; Satu jam sebelum tiba di Jeddah, ramai para jemaah yang tertanya-tanya bilakah akan sampai di miqat? Ada juga yang runsing: Nanti terlepas miqat pula? Berbagai ragam jemaah ketika itu, Abu Anas yang baru terlelap sikit tu pun dikejutkannya.

Thursday, November 3, 2011

KHUTBAH ARAFAH 1432H / 2011H

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحَمْدُ للهِ الَّذِي شَرَعَ لِعِبَادِهِ القَادِرِيْن، حَجَّ بَيْتِهِ الحَرَامِ، وَجَعَلَ الحَجَّ اَحَدَ اَرْكَانِ الإِسْلاَمِ، وَغَفَرَ لِمَنْ حَجَّهُ لَمْ يَرْفُثْ وَلَمْ يَفْسُقْ جَمِيْعَ الذُّنُوْبِ وَالآثاَمِ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِ لهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَه، المَلِكُ العَلاَّمُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ أَفْضَلُ المُرْسَلِيْن وَأَكْمَلُ اِلإمَامِ، اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ البَرَرَةِ الكِرَامِ وَهُدَاةِ الأَنَامِ. أَمَّا بَعْدُ،
فَيَا وَفْدَ اللهِ بِالأَرْضِ المُقَدَّسَةِ، إِتَّقُوا الله َوَاعْمَلُوا الصَّالِحَاتِ وَاجْتَنِبُوا المُنْكَرَاتِ وَاذْكُرُوا اللهَ كَثِيْرًا فِي أَيَّامٍ مَعْلُوْمَاتٍ وَاشْكُرُوْهُ وَأَكْثِرُوا الَتلبية لَبَّيْكَ اللّهُمَ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ ، إِنَّ الحَمْدَ وَالِنّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْك لاَ شَرِيْكَ لَك حَتَّى تَتَحَلَّلُوْا عَنِ اْلإِحْرَامِ.
مَعَاشِرَ المسلمينَ والمسلماتِ ضُيُوْفَ الرَّحمنِ رَحِمَكُمُ الله - حجاج بيت الله
Khutbah Arafah 1432H kali ini sekali lagi bersuara. Suara yang sentiasa memenuhi jiwa-jiwa yang ingin pulang ke pangkuan Allah Ta’ala dengan seruan menambah ketaqwaan kepadaNya. Hanya taqwa sahajalah merupakan nilaian yang diperakui di sisi Rabb al-Jalil.
Pesanan Luqman al-Hakim kepada anakndanya wajar dijadikan perhatian buat semua dengan katanya: ‘Wahai anakku yang dikasihi. Janganlah sekali-kali kamu menanggalkan pakaian taqwa dari tubuhmu. Sekiranya itu berlaku, maka seolah-olah tiada seurat benang pun yang menutupi tubuhmu.’

Thursday, October 27, 2011

Catatan Rehlah Haj 1432H [1].


بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول القائل: "لتأخذوا عني مناسككم" 
وعلى آله الطاهرين، وصحابته الميامين، ومن تبعهم وترسم خطاهم إلى يوم الدين، أما بعد.

Merafa’kan setinggi kesyukuran kepada al-Maula ‘Azza wa Jalla atas limpah kurnia-Nya memilih hamba-Nya yang haqir lagi faqir kepada keampunan-Nya sebagai dhuyuf-Nya bagi tahun 1432H ini..
Alhamdullillah, perjalanan bermula dari PSD pada jam 8.15 pagi Ahad 25 Zulqa’dah 1432H bersamaan dengan 23 Oktober 2011... memandangkan kesihatan lutut kiri agak kurang baik, maka rehlah kali ini memberi suatu kebimbangan, bagaimana nak melakukan amalan ibadat Haji yang kebanyakannya memerlukan kerja yang melibatkan “jalan kaki”… maka doa dipanjatkan ke Hadhrat ilahi seperti yang telah dikatakan oleh Al-Khalil ‘alaihissalam:
{وإذا مرضت فهو يشفين -Wa iza maridhtu fahuwa yasyfin!}
Maksudnya: “Apabila aku sakit maka DIA lah yang menyembuhkan!”

Saturday, October 22, 2011

PERKARA YANG MEYEBABKAN ROSAKNYA IMAN

PERKARA-PERKARA YANG MEYEBABKAN ROSAKNYA IMAN DAN ISLAM
Petikan dari Kitab “Mestika Hadis Rasulullah SAW”, Jilid 1, Bab 7. Keluaran JAKIM.
Kata Alu-aluan Oleh: YAB Tun Abdul Razak Dato’ Husin, Pada 03 Sep 1973.

Wednesday, October 19, 2011

10 PERKARA YANG MEMBATALKAN ISLAM

10 PERKARA YANG MEMBATALKAN ISLAM.
Saudara muslim! Ketahuilah, bahawa terdapat beberapa perkara yang boleh  membatalkan Islam seseorang. Antara yang paling banyak terjadi ialah sepuluh perkara. Maka hindarilah diri anda daripadanya. 
[Sila Lihat Penjelasan di: http://www.youtube.com/watch?v=9P7BvNxgGtg ]


Monday, October 10, 2011

Haji; Fadhilat dan Hukum & Rehlah (Perjalanan) Haji Nabi SAW.

بسم الله الرحمن الرحيم، قال تعالى: {إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ (96) فِيهِ آَيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آَمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ} [آل عمران: (97)].
{..Mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, yaitu (bagi) orang yang mempunyai kemampuan perjalanan ke Baitullah} [Aali ’Imran: 97].
Sabda Rasulullah SAW:
((خُذُوا عَنِّي مَنَاسِكَكُمْ)) [مسلم وغيره]
“Ambillah contoh dariku (sebagai) pelaksanaan ibadah haji kamu”.
Perjalanan menuju ke Tanah Haram memerlukan bekal yang cukup. Di samping bekal harta, ilmu juga merupakan bekal yang sangat diperlukan. Kerana dengan ilmu, seseorang akan terbimbing dalam melakukan ibadah hajinya sesuai dengan tuntunan Rasulullah SAW. Juga agar terhindar dari berbagai macam kesalahan dan kesilapan, sehingga hajinya diterima sebagai haji mabrur yang tiada balasan baginya kecuali al-Jannah.
http://www.youtube.com/watch?v=Do7uOFbr1wU

Sunday, October 9, 2011

Pandangan Sebahagian Ilmuan Islam Berkenaan Bajet 2012

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani, Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarganya, sahabat dan seluruh umat yang menurutinya dalam kebaikan dan keimanan.
Kami sekumpulan ilmuan Islam dan pendakwah tanahair dengan ini sukacita untuk berkongsi sedikit respon kami terhadap bajet 2012 yang baru dibentangkan Jumaat. Dengan status sebahagian besar kami yang kerap diajukan soalan berkaitan kehidupan dari pelbagai aspek khususnya dalam bab agama, kami merasa tanggungjawab untuk menyumbang idea dan ilmu, justeru kami duduk mengadakan pertemuan di antara ilmuan dan beberapa pendakwah yang berkesempatan bagi membincangkan BAJET 2012 walau mengakui kami tidak mempunyai angka-angka lengkap dan terperinci berkait pembangunan ekonomi Negara. Pun begitu, itu tidaklah menghalang kami dari memberikan respon dari angka-angka dan cadangan yang termaktub di dalam buku bajet 2012.

Wednesday, October 5, 2011

Golongan yang mempersendakan Agama

Bismillahirrahmanirrahim
Apakah sikap kita?
Dalam catatan yang ringkas ini, insya’Allah sama-sama kita ikuti kisah ‘Madrasah al-Istihza’, golongan yang mempersendakan para ulamak dan para du’ah serta ajaran dakwah Islamiyyah yang dibawanya. Madrasah ini telah diasaskan oleh golongan munafiqin bagi menentang perjuangan Islam di zaman Rasulullah SAW dan diteruskan oleh golongan sekular atau modenis di zaman sekarang.

Sunday, September 25, 2011

TEMERLOH; AIR GAU DAN PATIN.

Catatan Lawatan Abu Anas ke Temerloh,  24-25hb Sept 2011.
Perjalanan dari Kuala Krai, Kelantan ke Temerloh, Pahang mengambil masa lebih kurang 5jam setengah.  Setibanya terus check-in di Hotel Sri Malaysia. Sebelum maghrib kami keluar ke Pondok Darul Ridzwan, Lanting Chenor untuk menziarahi pengasas dan Mudirnya Tuan Guru Haji Mohd Baqi bin Osman, yang merupakan kawan kepada Allahyarham ayahanda ana, juga murid kepada Allahyarham datuk ana, Syeikh Mohd Daud al-Kalantani semasa di Makkah. Solat maghrib dan menyampaikan tazkirah di masjid Pondok itu.
Temerloh ini masyhur dengan air Gaunya. Ana sempat pergi melihat telaganya di Sungai Gau. Air ini dikatakan mempunyai pelbagai khasiat.Lihat: http://www.kohalal.com/content/air-gau-tasnim 

Friday, September 23, 2011

2 Risalah: Hukum Menggunakan Emas & Perak dan Jual Beli Emas Ansuran.

Risalah Pertama: Hukum Menggunakan Emas, Perak dan Suasa.
Alhamdulillah, kesedaran umat Islam di negara kita hari ini tentang halal haram dalam kehidupan semakin meningkat. Tetapi tanpa ilmu yang cukup tiada faedahnya.
Kefahaman masyarakat terhadap halal haram di dalam urusan kewangan, jual-beli dan perbankan masih di tahap yang amat lemah.
Terutamanya berkenaan Riba yang merupakan 'ibu dosa' dalam semua urusan ini dan yang berkaitan dengannya.

Risalah ringkas ini diharap dapat memberi manfaat dunia dan akhirat, Insya’Allah.. 

Wednesday, September 21, 2011

WANITA; 1 AKAL, 9 NAFSU?

Sejak sekian lama masyarakat Islam di negara kita sentiasa terdedah dengan perkara yang pelik lagi menarik. Manusia memang berminat untuk mengetahui, mengeluar dan menyebarkan cerita-cerita yang karut, samada secara lisan, tulisan, filem atau apa saja.

Cerita bahawa kaum lelaki memiliki 9 akal dan 1 nafsu, manakala perempuan pula sebaliknya, iaitu 1 akal dan 9 nafsu memang amat masyhur sekali di kalangan kita. Ia telah  dilihat dan diterima oleh masyarakat kita sebagai sesuatu yang benar. Jika ditanya dari manakah sumber fakta ini diambil, mereka akan menjawabnya; mendengarnya daripada para alim ulama'.

Sunday, September 18, 2011

Resolusi Seminar Siasah Syar'iyyah SPSS11 - KIAS


Seminar Pelaksanaan Siasah Syar’iyyah Dalam Konteks Semasa Peringkat Kebangsaan 2011 yang berlangsung pada 19 Syawwal, 1432 H bersamaan 17 September, 2011 bertempat di Dewan Besar Kompleks Balai Islam, Lundang anjuran Jabatan Al-Syariah, KIAS. Resousi ini telah dibaca oleh Al-Fadhil Ustaz Zulqarnain Hasan, Pengarah Seminar. 

Khulasah Pembentangan AAM di Seminar Siasah Syar'iyyah SPSS2011

Tajuk: “Negara Berkebajikan; Dari Perspektif Siasah Syar’iyyah”.

1)       MUQADDIMAH:
بسم الله الرحمن الرحيم.
{الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الأُمُورِ} [الحج: 41] 
Maksudnya: {(Iaitu) orang-orang yang jika kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi nescaya mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan.} [Al-Haj: 41].

2) KEPENTINGAN PELAKSANAAN SIASAH SYARIAH DALAM SEBUAH MASYARAKAT DAN NEGARA.
  Perbincangan ini cuba menyentuh satu sudut penting berkenaan pelaksanaan Siasah Syar’iyyah di dalam sebuah masyarakat dan negara iaitu aspek jaminan kesejahteraan terhadap rakyat. Hal ini mustahak untuk diketengahkan ketika mana ramai di kalangan ahli sains politik, sains sosial mahupun pemimpin masyarakat mencari pelbagai pendekatan Barat untuk memelihara maruah umat dan martabat wanita daripada pelbagai bentuk penindasan dan diskriminasi.

  Pendekatan yang berteraskan agama khususnya Islam seringkali diketepikan lantaran timbulnya sikap yang prejudis terhadap identiti masyarakat Islam.

Sunday, September 11, 2011

Penjelasan Seminar Siasah Syar'iyyah SPSS2011

KENYATAAN AKHBAR PENGARAH SEMINAR
Buat julung kalinya, Jabatan Al-Syariah Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) akan menganjurkan sebuah seminar di peringkat kebangsaan untuk menonjolkan fungsi siasah syar’iyyah dalam konteks semasa khususnya dalam sistem pentadbiran, fatwa dan ijtihad, kehakiman dan ekonomi.

Program yang diberi nama “Seminar Pelaksanaan Siasah Syar’iyyah Dalam Konteks Semasa Peringkat Kebangsaan 2011” (SPSS ’11) akan diadakan pada 19 Syawal 1432H bersamaan 17 September 2011M (Sabtu) bertempat di Dewan Besar Kompleks Balai Islam Lundang, Kota Bharu, Kelantan.

Friday, September 9, 2011

Pandangan Prof Dr Mohd Ali Al-Qura Daghi tentang perjalanan sebahagian perbankan Islam di Malaysia

 Sheikh telah memuji Malaysia kerana terkehadapan dalam perbankan Islam, cuma sistem yang diamalkan terdapat beberapa perkara yang bercanggah dengan Syariah, antaranya banyak menggunakan "Bay' al-'Inah"... 

Harapnya nasihat sheikh ini mendapat perhatian ahli panel Syariah di Bank yang menggunakan Perbankan Islam...

Wednesday, September 7, 2011

ABU HASEEF: Fenomena gerakan tawhib (mewahabikan orang)

ABU HASEEF: Fenomena gerakan tawhib (mewahabikan orang): Penulis mulakan tulisan ini dengan firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 10 : فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَ...

Tuesday, September 6, 2011

Isu Raya Eidil Fitri 1432H di Arab Saudi.

Isu tak cukup Puasa Ramadhan 1432H di Arab Saudi.

Ana menerima soalan daripada salah seorang rakan kita yang baru pulang dari menunaikan umrah dan menyambut Eidil Fitri di Makkah yang juga jatuh pada hari Selasa 30hb Ogos 2011, iaitu setelah 29 hari berpuasa Ramadhan.

ABU HASEEF: Buat Syiah yang memperlecehkan para sahabat

ABU HASEEF: Buat Syiah yang memperlecehkan para sahabat: Penulis tidak punya kesempatan yang banyak untuk menelaah secara detail empat buku Syiah yang cuba diedarkan ke seluruh negara. Cuma, melalu...

Sunday, September 4, 2011

Pembedahan Batin

Pendirian Liqa' Asatizah berkenaan pembedahan batin.

Selepas meneliti unsur-unsur yang terdapat dalam pembedahan batin yang diamalkan sesetengah perawat seperti membedah tubuh badan dengan tangan kosong atau tanpa peralatan moden, membetulkan tulang tanpa sentuhan fizikal, menggunakan peralatan ghaib, pengubatan jarak jauh dan seumpamanya, dapat disimpulkan seperti berikut :

Friday, September 2, 2011

Puasa Sunat Enam Syawal - Kelebihan dan Hukum


Puasa Sunat Enam Syawal
Persoalan Sunat Sebelum Qadha & Qadha campur Sunat
 بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسوله الأمين، وعلى آله وصحبه أجمعين.
Ibadah puasa adalah suatu amalan mulia yang amat digalakkan oleh Islam. Selain puasa fardhu Ramadhan, umat Islam juga boleh melakukan ibadat puasa sunat di luar bulan Ramadhan. Ada puasa sunat yang bersifat mingguan (seperti berpuasa pada hari isnin dan khamis), puasa bulanan (tiga hari dalam sebulan) dan puasa tahunan (hari Arafah, ’Asyura’ dan enam hari dalam bulan Syawal).

Monday, August 29, 2011

Selamat Hari Raya - من العائدين والفائزين


ٍٍSolat Sunat Eidil Fitri di Masjid Ar-Rahman, Pondok Sungai Durian, Jam 8.30 Insya'Allah. Imam: YB Ustaz Abdul Latiff. Khatib: Dr. Abu Anas..

Blog alternatif kepada web AAM

Alhamdulillah Akhi Abdullah Sobri datang ziarah AAM dan membantu mencipta blog ini sebagai alternatif kepada web AAM yang selalu bermasalah. semoga blog ini memberi manfaat utk meneruskan dakwah dan penyebaran ilmu di alam maya ..barakallahufik..
Petang Isnin 29 Ramadhan 1432 Hijrah ..

salam aidilfitri

تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال، وكل عام وأنتم بخير
معاف سيلف دان ساله...

Adab-Adab Menyambut Hari Raya


بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن والاه، وبعد.

‘Eid al-Fitri atau Hari Raya Fitrah adalah hari yang disyariatkan umat Islam menyambutnya sebagai hari bergembira dan bersyukur di atas nikmat yang Allah swt anugerahkan kepada hamba-Nya yang berjaya melakukan ibadat pada bulan Ramadhan.
Oleh itu untuk mendapatkan kesempurnaan sambutan in, hendaklah mengikut panduan sunnah Rasulullah saw menyambut Hari Raya, antaranya ialah;