Oleh: Dr. Abdul Basit Abdul Rahman.
بسم الله الرحمن الرحيم
Khilaf di kalangan ulama’ pada asalnya
adalah suatu keluasan Syariah dan rahmat bagi umat ini. Ianya akan menjadi
sempit dan susah apabila dimasuki oleh hawa nafsu, atau mementingkan diri
sahaja, atau berlaku tanpa mengikut jalan yang dibenarkan oleh Syariah. Pada
ketika itu ia akan bertukar kepada perpecahan, perbalahan, persengketaan dan
menimbulkan huru-hara di kalangan ummah.
Perbincangan
kali akan mengupas tajuk Qaedah yang masyhur di kalangan para pendakwah iaitu;
“Tidak boleh ingkar masalah khilaf”.
Ungkapan
“Tidak boleh ingkar masalah khilaf” sangat masyhur, sehingga sebahagian ulama
menjadikannya sebagai satu Qaedah dalam fiqh dan memasukkannya dalam karangan
tentang Qawaed Al-Fiqh. Tetapi sebahagian pendakwah atau ustaz memahaminya
dengan cara yang silap. Kononnya asalkan ia dikira sebagai satu pendapat, maka
automatik permasalahan tersebut dilabelkan sebagai permasalahan khilaf yang
tidak boleh diingkari.
Inilah
ungkapan yang kadangkala membantut sesuatu perbincangan atau penilaian terhadap
kesahihan sesuatu pendapat atau amalan. Kata-kata ini kerap dijadikan benteng
untuk mempertahankan satu-satu pendapat sekalipun pendapat itu tidak muktabar
dalam syariat bahkan hujahnya semata-mata kerana ada khilaf.
Para
ulama’ yang memperhalusi (muhaqqiq) kepada masalah ini mengatakan bahawa
mengambil qaedah secara umum adalah tidak tepat, bahkan ia sebenarnya adalah “Tidak
boleh ingkar masalah IJTIHAD”. Iaitu masalah yang tidak terdapat dalil atau nas yang
soreh (jelas) kepada masalah tersebut.
Dhabit masalah Ijtihadiyyah; ialah satu
hukum yang dikeluarkan dengan cara ijtihad, kerana tiada ijma’ atau nas yang
qat’i dalam perkara tersebut. Jika ada nas sekalipun, ianya bersifat zhanni,
ertinya boleh diterjemahkan kepada banyak kemungkinan dan ditakwil. (Ini kerana
jika sudah ada nas yang jelas, tiada lagi ijtihad dalam perkara tersebut!)
Kita
perlu memahami bahawa masalah khilaf terbahagi kepada dua kategori;
Khilaf
yang harus diperselisihkan dan masalah khilaf yang tidak harus diperselisihkan
(masalah Ijtihad). Atau dengan kata lain, perbezaan antara khilaf yang muktabar
dan khilaf yang tidak muktabar.
PEMBAHAGIAN KHILAF
Pertama:
Khilaf Yang Muktabar, iaitu masalah-masalah yang dibenarkan berijtihad
padanya. Secara dasar, dalam masalah-masalah yang khilafnya muktabar,
diharuskan berpegang kepada mana-mana pendapat samada melalui pentarjihan
dengan dalil, atau taqlid kepada ulama yang muktabar.
Merujuk
kepada jenis khilaf ini, Sufyan Al-Tsaury berkata, “Apa-apa yang
diperselisihkan oleh fuqaha, aku tidak melarang seorang pun dari kalangan
sahabat-sahabatku untuk berpegang dengannya”. (Al-Faqih Wa Al-Mutafaqqih 2/69).
Ibn
Taimiyyah berkata, “Dalam masalah-masalah ijtihadiyyah, sesiapa beramal dengan
pendapat sebahagian ulama, tidak boleh diingkari”. (Majmu’ Fatawa 20/207).
Para
ulama' membahagikannya pula kepada tiga:
1- Khilaf Yang Pelbagai (Tanawwu’).
Perbezaan yang berlaku dalam
perkara-perkara yang disyariatkan itu berbagai-bagai, cuma ulama’ berbeza
pendapat tentang yang lebih afdal dan patut diutamakan sahaja seperti haji
Qiran, Tamaatu’ dan Ifrad. Setiap jenis haji ini sah dilakukan walaupun mereka
berselisih pendapat tentang yang lebih afdal. Demikian juga menyaringkan Basmalah
dan memperlahankannya, kedua-duanya harus yakin tidak membatalkan solat
walaupun sebahagian ulama’ mengatakan sunat membaca nyaring dan sebahagian
ulama’ lain menganggapnya makruh.
2- Khilaf Yang Harus Dan Dapat
Diterima Akal (Maqbul).
Khilaf ini ialah perbezaan yang
berlaku di kalangan ulama’ mujtahidin dalam masalah ijtihadiyyah iaitu masalah
yang tidak terdapat nas qat’iy, iaitu yang tidak
sabit padanya dalil atau nas syara’.
Ia dinamakan
“Masalah Ijtihadi”. Ini kerana setiap ulama’ yang berbeza pandangan telah
beramal atau mengeluarkan fatwa dengan kefahaman yang mereka ijtihadkan.
Maka pada masalah ini tidak boleh ingkar orang
melakukan amalan mengikut ijtihadnya, dan tidak boleh juga memaksa orang lain menerima
pandangan kita, kerana setiap mujtahid tidak menyalahi nas Syara’, bahkan
mereka hanya menyalahi ijtihad mujtahid yang lain.
Namun demikian khilaf ini dapat
diterima dengan syarat-syarat berikut:
a. Hendaklah khilaf itu berlaku di
kalangan ulama’ fiqh dan orang yang berkelayakan dalam agama.
b. Hendaklah ijtihad dan khilaf
mereka itu dalam masalah far’iyyah yang tiada dalil-dalil qat’iy berhubung
dengan hukumnya.
c. Hendaklah tujuan masing-masing
untuk mencapai kebenaran dan yang betul.
d. Setiap orang faqih itu telah
mencurahkan seluruh tenaganya bagi mencapai kebenaran. Khilaf seperti ini juga
berlaku di kalangan para sahabat dan tabi’in, namun demikian tidak ada seorang
pun dikalangan mereka dicela kerana perbezaan yang berlaku itu. Ini disebabkan
masing-masing bekerja unutk mencari kebenaran, kalau tersalah ketika menuntut
dan mencari kebenaran itu mereka tidak dipersalahkan bahkan dimaafkan.
Ini jelas daripada sabda Rasulullah s.a.w:
Ertinya: “Apabila seorang hakim
hendak menjatuhkan hukuman, lalu ia berijtihd dan betul ijtihadnya, nescaya
mendapat dua pahala, apabila tersalah ijtihadnya maka ia mendapat satu pahala”.
[HR: Bukhari & Muslim]
3- Khilaf Yang Mardud (Tidak Diterima).
Masalah khilafiyah yang sabit
padanya dalil atau nas-nas dari Al-Quran dan As-Sunnah yang menunjukkan kepada
kesahihan salah satu dari dua pandangan (Qaul). Maka wajib ketika itu kita
mengikut Nas dan mengingkari golongan yang menyalahinya, serta diberikan
keuzuran kepada golongan yang tersalah dalam ijtihad mereka, sebagaimana yang
dijelaskan dalam hadis Nabi SAW.
Penjelasan kepada jenis khliaf ini;
Khilaf Yang Tidak Muktabar, iaitu Khilaf
Yang Keji lagi Dicela.
Ini berpunca daripada empat sebab:
• Kejahilan.
• Kezaliman dan penderhakaan.
• Mengikut hawa nafsu.
•
Menyalahi manhaj Nabawi
dalam penerimaan hukum Syara’ dan cara mengamalkannya.
Pendapat yang tidak muktabar ialah
pendapat yang sudah jelas kebatilannya, dan dipastikan kesilapannya berdasarkan
dalil-dalil yang sahih dan nyata. Lalu kita putuskan bahawa ia adalah pendapat
yang silap tanpa ada sebarang keraguan.
Khilaf
yang tidak muktabar seperti ini mestilah diingkari dan diperjelaskan kedhaifan
atau keganjilannya, serta diterangkan kesahihan pendapat yang lain dengan
hujah. Jadi, kaedah “Tidak boleh ingkar masalah khilaf” tidak meliputi jenis
khilaf ini.
Untuk
lebih jelas lagi kita nukilkan pandangan Imam Al-Izz Ibn Abd Al-Salam
rahimahullah yang menjelaskan perbezaan antara dua jenis khilaf ini.
Katanya:
“Orang
yang mengambil pendapat yang diperselisihkan, terdapat dua situasi.
Pertama:
Masalah khilaf itu ialah masalah yang mesti dibatalkan hukumnya. Dalam
permasalahan ini tidak ada jalan untuk bertaqlid padanya disebabkan ia adalah
satu kesilapan semata-mata.
Kedua:
Masalah khilaf itu ialah masalah yang tidak dibatalkan hukumnya. Maka tidak
salah melakukannya atau meninggalkannya, jika seseorang itu bertaqlid dengan
sebahagian ulama.” (Qawaed Al-Ahkam 2/371).
Maka
sebelum mengingkari sesuatu masalah atau melarang orang lain mengingkari
sesuatu masalah, kita mestilah berilmu dan dapat membezakan antara dua jenis
khilaf ini. Selepas itu barulah kita dapat memasukkannya dalam qaedah ini.
Berkata Sheikh Asy-Syaukani Rahimahullah:
Kata-kata ini, iaitu “Tidak boleh
ingkar masalah khilaf”, mungkin akan
menjadi penghalang yang besar kepada menyekat urusan amar makruf dan nahi
munkar. Dua urusan ini kami telah perkenalkan dan kedudukannya telah kami
nyatakan. Ianya telah wajib dengan kewajipan yang Allah perwajibkan demikian
juga Rasul-Nya SAW ke atas ummat ini.
Kesimpulannya
bukan semua masalah khilaf tidak boleh diingkari. Ada masalah khilaf yang boleh
malahan mesti diingkari, dan ada masalah khilaf yang tidak boleh diingkari,
iaitu seperti masalah-masalah ijtihadiyyah yang disebut di atas tadi.
Demikian
sedikit penjelasan tentang kepentingan memahami masalah yang penting ini, agar
masyarakat dapat memahami jenis khilaf dan tidak tersalah dalam ketegasan
menghalang suatu yang khilaf muktabar atau terlalu berlembut sehingga tidak ada
lagi amar makruf dan nahi munkar, kerana tidak boleh ingkar bukan bermakna
tidak boleh bagi nasihat untuk menerima yang terbaik dan mengikut kata ulama’
“Keluar dari perkara khilaf itu lebih baik”. Wallahu
a’lam.
Akhukum,
Abu Anas Madani,
3 Rabiul Awal 1435H – 5 Januari 2014.
Pondok Sungai Durian.
[Perhatian: Maqalah ini telah disiarkan dalam Majalah Solusi Isu 65, Ruangan SYIAR]
[Perhatian: Maqalah ini telah disiarkan dalam Majalah Solusi Isu 65, Ruangan SYIAR]
Tajuk Berkaitan:
AAM Siri (02); PENGENALAN PERKEMBANGAN FIQH;
Khilaf Ulama, Taqlid, Talfiq, Taasub Mazhab.
Khilaf Ulama, Taqlid, Talfiq, Taasub Mazhab.
AAM Siri (01); PENGENALAN KELEBIHAN ILMU;
Fiqh, Hadis & Sejarah Perkembangan Fiqh
Fiqh, Hadis & Sejarah Perkembangan Fiqh
AAM; PERKEMBANGAN FIQH DALAM SEJARAH PEMIKIRAN ISLAM - Mazhab Syafie.
Abu Anas 2012; Adab Berikhtilaf / khilaf - Berbeza Pandangan.